. .


....Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávaní nových krajin a fotografování.
.. .Před každou cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
.. .Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

... "Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
... ...David Livingstone

... Vítejte na mém blogu ...




Jsem rasista ?

18. února 2011 v 12:03 |  Téma týdne
Narodila jsem se v padesátých letech dvěma lidem, kteří na vlastní kůži pocítili, co to je být vytržen ze svého prostředí, zavlečen do cizí země. Zavřeni spolu s dalšími v barácích, ve kterých se spalo na pryčnách a odkud se ráno odcházelo pracovat do zbrojovky. Do zbrojovky, která chrlila další a další zbraně pro válku, kterou rozpoutala říše, která chtěla opanovat svět. Vedle sebe zde pracovali vězni z koncentračního tábora a totálně nasazení. A tady, na tomto místě se za války poznali moji rodiče.

Své dětství jsem prožila v severních Čechách. Slýchávala jsem vypravování táty, který zažil bombardování lágru, ve kterém byl až do konce války. Vypravování o životě ve zvláštní mnohonárodní komunitě lidí a o strachu, co bude dál. Vyprávěl i o rasismu.
Maminka nikdy o této době nemluvila. Později, když jsme se sestrou našly v deskách s doklady papír, na kterém byl hákový kříž a maminčino jméno, začaly jsme se ptát. Maminka se nám tehdy přiznala, že se jí podařilo utéci z totálního nasazení a po zbytek války se schovávala v Náchodě. Ten papír byl zatykač!

Z toho všeho pro mě v době dětství byla jasná jedna věc: Neměla jsem ráda němce a Německo. Vše, co bylo německé bylo pro mě špatné. Můj dětský rozum mi říkal, že němci jsou špatní. Nerozlišovala jsem jednotlivce.
V místě mého rodiště zůstala početná skupina němců, původních obyvatel, kteří nebyli odsunuti a žili tu. S "husí kůží" jsem vstupovala do cukrárny, kde za pultem stála vysoká paní, která říkala: "Toprý ten, co si táte?"
Nastoupila jsem do školy a mezi mými spolužáky byla drobná tmavovlasá dívenka, která se jmenovala Brigita. Stála stranou, seděla sama a vůbec se neprojevovala. Pak přišel můj táta s tím, že bych se mohla s Brigitou kamarádit, protože on se kamarádí s jejím tátou, se kterým pracuje v továrně. Naše kamarádství jsem vybudovala na počáteční lítosti. Bylo mi jí líto, že je stále sama, že sedí sama a hlavně, že ostatní děti se jí posmívají a ubližují jí. Začala jsem jí doprovázet cestou ze školy. A pak jsme jednou v neděli vyrazili celá rodina na návštěvu. Brigitini rodiče byli mnohem starší než ti moji. Tatínek byl už bělovlasý, mluvil česky, ale z jeho přízvuku bylo slyšet, že není čech. Maminka mluvila pouze německy. Pro mě to byl šok, vždyt' z Německa vzešlo jen zlo, co tady děláme? Tatínek Brigity byl antifašista a stejně jako můj tatínek trávil válku v lágru. Nemohla jsem pochopit proč. Vždyt' to je taky němec!

Pak přišla nová spolužačka. Byla to hezká holka, upravená a čistě oblečená. Měla dlouhé černé copy a na nich mašle, černé oči a proti nám dětem hrubší hlas. Jmenovala se Boženka a byla cikánka. Hned první týden nám to "natřela". V odpoledních hodinách, kdy jsme měli tělocvik, vrátili jsme se po obědě do školy v teplákách. Boženka byla ve svých šatech s bílým límečkem a tepláky si přinesla v sáčku.
Její rodina koupila domeček, který zvelebili a musím podotknout, že byli první, kdo měli v létě za oknem muškáty. Nebyla to typická cikánská rodina, Boženka měla pouze jednu sestru a její tatínek byl lékař. Maminka si našla práci v pekárnách. Počáteční ostych, který celé okolí mělo, během několika dní padl. Pro nás děti nebyl problém s okamžitým navázáním kontaktů, dospělým to trvalo o něco déle, ale i ti si pak našli cestičku a nikoho tehdy nenapadlo, že "jsou jiní". Tatínek měl zpočátku problémy, protože mnoho lidí odmítalo být ošetřeno cikánem, ale pak si zvykli a pana doktora si o to víc považovali. Vím, vypadá to jako pohádka z jiného světa. Tuto rodinu však nikdy mezi sebe místní cikánská komunita nepřijala.
Pro mě v té době bylo naprosto normální, že moje kamarádky jsou němka a cikánka.

Čas pokročil a naše cesty se rozdělily.
Brigitina maminka moc toužila vrátit se do Německa, v Čechách si nikdy nezvykla, česky se nenaučila. Požádali o vystěhování a když jim naše úřady vyhověly, odjeli do Německa. S Brigitou jsem si nějaký čas psala. Pro dopisy jsem si chodila k další německé rodině, která tu zůstala a už jsem věděla, že ne všichni němci jsou špatní. Jejich začátky v Německu nebyly vůbec lehké, dlouhý čas žili ve sběrném táboře, než se jim podařilo získat bydlení. A pak se intervaly mezi dopisy prodlužovaly a my si přestaly psát.
Boženka se vdala za blond'atého kluka, se kterým má dvě krásné dcery, které po své mamince podědily ty černé uhrančivé oči.
Nedávno se mi dostala do ruky fotka ze školy. Tak jsem si nad ní zavzpomínala.

Hodně dlouho jsem zvažovala, zda něco napsat na zvolené téma týdne. Svůj první příspěvek jsem rozepsala v pondělí, pak ho znovu a znovu přepisovala. A mezitím si pročítala blogy a občas reagovala na text.
Musím se přiznat, že mnohé příspěvky jsou napsané tak dobře, že bych se pod ně okamžitě podepsala a s většinou z nich souhlasím. Nedokázala bych napsat lépe, to co jsem při jejich čtení cítila.
Naše společnost ze mně udělala rasistu.
Jak? Tím, že vyvolené minoritní skupině obyvatel dala  privilegia na úkor té druhé. Nejde tu vůbec o barvu pleti, nebo o příslušnost k jinému etniku nebo národnosti.
Každá společnost má své zákony, svá pravidla. A ten, kdo v této společnosti žije, by je měl dodržovat. Všichni máme svá práva a své povinnosti. Ale když někdo využívá jen svých práv a na povinnosti z vysoka kašle, je to špatné.  A když jsou tyto povinnosti připomenuty, jsme pasováni do role rasistů.

Jak už jsem předeslala, pocházím ze severu Čech. Obrovským problémem tady je vysoká nezaměstnanost a veliký počet rodin, které žijí pouze ze sociálních dávek. Dalším problémem je i nevzdělanost. Já vím, někdo může namítnout, že rómské děti jsou umíst'ovány rovnou do speciálních škol, které jim znemožní získat vyšší vzdělání. Ale tady chybí příklad z rodiny, chybí tu jakákoliv motivace k vzdělávání se. Proč taky, stát se o nás postará, stát nám dá peníze. Tak proč se učit, proč chodit do práce?
Věta: "Já bych ten nájem zaplatil, ale musí mi na to stát dát", se tu stala heslem.

Nedávno jsem vystupovala z metra a přede mnou šla skupina čtyř rómů. Prošla kolem dvou stojících urostlých mužů a když jsem k nim došla já, byla jsem požádána, abych jim ukázala jízdenku. Připouštím, že jsem cholerická, ten den jsem byla hodně unavená a jednání těch dvou revizorů mě slušně řečeno naštvalo. Postavila jsem tašku s nákupem na zem a dost ostře se zeptala, proč nekontrolovali ty čtyři přede mnou a na mě chtějí jízdenku? Odpověděli, že se jich bojí. Je tohle projev rasismu?
Občas pozoruji, jak má tato menšina "zmáknuté" okrádání lidí v MHD. Jezdí ve dvojicích, a začnou se tlačit ven v momentu, kdy další cestující nastupují dovnitř. Bylo mi líto starého pána, který na celou tramvaj křičel: "Ježíšmarjá, oni mě okradli, když jsem nastupoval!"

Mně osobně nedělá problém barva pleti. Mám kamaráda z Libanonu, který je tmavý, tmavší než róm, ale je to báječný člověk. Pracuje, vzdělává se a je to prima společník. Občas se vídám i s Boženkou. Každého člověka posuzuji podle toho, jaký je, ne jak vypadá. Stejně jako nestrkám do jednoho pytle němce, nestrkám tam ani rómy.

A jen na dokreslení, včera jsem viděla ve zprávách opět reportáž z Nového Bydžova. Došlo to už tak daleko, že se většina obyvatel bojí večer vyjít z domu.
Jsme všichni, kteří se bojí večer vyjít z domu, nebo projít kolem rómů rasisti?

Jsem opravdu rasistka?
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 vik vik | Web | 18. února 2011 v 12:22 | Reagovat

Nádherně napsané. Sice jsem v práci, ale jak jsem se pustil do čtení, musel jsem to "zhltnout" až do konce.
Jak vidno, není rasismus jako rasismus. Jsem na tom asi podobně. Barva pleti u mne nerozhodnuje. Měl jsem spolužáka roma a byl to hodný kluk. Na druhou stranu musím přiznat, že když jdu někudy sám a proti mně rom, hodně znejistím. Předsudky ? Asi. Za rasistu se ale nepovažuju. To by mi přece museli vadit i vietnamci nebo černoši, ne ? V poslední době se u nás situace hodně zvláštně vyvíjí. Lidé se bojí cokoli udělat, co by si mohli např. romové vykládat jako projev rasismu, čímž získávají výhody oproti nám domácím.

2 Lena Lena | Web | 18. února 2011 v 12:51 | Reagovat

Taky jsem jednu dobu nenáviděla Němce a všechno německé, dokonce jsem se zařekla, že na německou půdu nevkročím. Nemůžu jim zapomenout ty světový války...

Jenže jsem přišla na novou školu a místo francouzštiny jsem se musela začít učit němčinu. Díky příjemné učitelce začala ta má "agrese" polevovat. Teď se s kámoškama chystám v létě do Berlína a už se těším. Vím, že stejně ten předsudek proti Němcům budu vždycky trochu mít, ale jsem ráda, že se to alespoň utlumuje. :o)

Na Vaše poslední dvě otázky bych rázně odpověděla NE a NE.

Jinak moc povedený článek! :)

3 babi Maňasová babi Maňasová | Web | 18. února 2011 v 12:51 | Reagovat

Nemohla jsem se od tvého vyprávění odtrhnout. Naprosto s tebou souhlasím, myslím, že jsi to vystihla úplně přesně. Taky nejsem rasista. Vadí mi jen zlí, nevychovaní a bezohlední lidé jakékoliv barvy. Najde se jich dost a někteří jsou i vysoce postavení. Myslím, že s cigánem, černochem nebo vietnamcem bych si pokecala líp než s mnohými členy novodobé šlechty.

4 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 18. února 2011 v 12:58 | Reagovat

Některé věty jsem s drobnou obměnou psala taky a jsem ráda, že je hodně lidí, co má ten názor a nehraje si na humanisty, když je to vážně problém. Navíc může se říkat: Všichni nejsou takoví, nemůžeme proto nesnášet celou rasu. Ale když člověk nezná z té skupiny nikoho spořádaného a "normálního", tak asi těžko přikývne.

5 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 18. února 2011 v 12:58 | Reagovat

[4]: Teda nechci tím říct, že jsem je opsala, ale že jsem měla stejné myšlenky ;)

6 David Bachmann David Bachmann | E-mail | Web | 18. února 2011 v 13:06 | Reagovat

A přesně takhle to je! Nevím, proč nám někteří lidé dávají nálepky rasistů a xenofobů, když tento náš postoj je výsledkem zkušenosti a racionální úvahy. Vyrostl jsem v podobném prostředí, jako ty. U nás žila jen jedna cikánská rodina a s tou nebyl problém. Bohužel se tam nedávno nastěhovali další Romové a už se tam krade, jezdí bez řidičáku a jedna rodina učí druhou, jak prožít půl života v kriminále.

7 krajkářka krajkářka | 18. února 2011 v 13:08 | Reagovat

Myslím, že problém je v tom, že neplatí zákony a,,ryba smrdí od hlavy". Zákony se obecně nedodržují, protože tomu, kdo má moc, se to hodí. Zákony mění a drží k obrazu svému a v tichosti nás ruinují a okrádají. Ti, kteří to pochopili a byli by schopni vlády a změny, už to vzdali a pokud nenajdou uplatnění ve své původní profesi zde, pracují pro jiné státy, slušnější společenství. S čím se potýkají obyčejní občané, ty kteří by s tím měli něco dělat, nezajímá. Jen, aby nebylo vidět pod prsty a navenek to nebylo rozeznatelné z venku. Kdo z těch nižžších zmocněných, třeba policie, by pak vcházel na křehký led. Tudíž, nefunguje stát. Možná se to zachvíli všechno zhroutí. Bohatí odejdou, vzdělaní také. pak i nejlepší řemeslníci. Ti, co tu zbudou, převezmou od asiatů levnou výrobu čehokoliv, aby měli na základní živobytí a tlupy sígrů, nejen cikánů, je o to budou beztrestně okrádat. Tedy, podívejme se nejdřív nahoru, jak to funguje. Pokud budou platit zákony a všem to bude jasné a bude to pro všechny, pokud policie bude sloužit svému účelu, zrovna tak úžady a vládnoucí - tedy budování schopného, důstojného státu, který činí dobro -třeba i bolestivé - ve prospěch svých občan- i cikáni pochopí, kde a za jakých podmínek, je v takové společnosti jejich místo. Oni hloupí nejsou.Jen přizpůsobiví. Vždyť, jak se nám žije, nám obyčejným? Proč by se nám rozumný cikán přizpůsoboval? Zdá se, že tupě nepřizpůsobiví jsme mi.

8 Cassidy Halliwell Cassidy Halliwell | E-mail | Web | 18. února 2011 v 13:14 | Reagovat

skvěle napsané,nebudu se tu rozepisovat o tom, co si myslím já (nevejde se to sem :)) pokud chceš, můžeš se podívat na můj článek

9 edithhola edithhola | E-mail | Web | 18. února 2011 v 13:17 | Reagovat

Díky za to, že jsi šla hluboko do svých kořenů. Jenom tak můžeme vylézt z bludného kruhu. Za nenávistí, nesnášenlivostí ... je vždy naše osobní zkušenost, zranění, křivda, lítost ... Smekám před tebou.
Ach jo, jen s jedinou Tvou větou nesouhlasím: Naše společnost ze mně udělala rasistu.
To, co jsi popsala poté je hrozně bolestivý dopad toho, co se v historii i současnosti událo a děje. Nezbývá než souhlasit a zřejmě mnoho lidí má stejný strach ze skupiny Romů na ulici. Bohužel já mám tedy strach na pražských ulicích z každé větší skupiny, která je přiopilá, bezdomovecká, romská, ukrajinská ... Někdy mám strach i z jednoho chlapa, když jdu v noci sama v ulici. Tím neschazuji tvou zpověď. Chraň Bůh! Ráda bych šla po letech kurzu romských tanců na jejich festival, ale bojím se.
Stále čekám na článek, jak z toho ven. Tvůj je velmi blízko. Je to můj osobní názor, můj pocit z mých zkušeností. Už se bojím psát cokoliv, abych zase nebyla napadena z toho, že nechápu lidi, kteří trpí kvůli tomu, co způsobila nějaká vláda, naše společnost ...

10 edithhola edithhola | E-mail | Web | 18. února 2011 v 13:27 | Reagovat

Tohle je trochu mimo rasismus. Z nedávné zkušenosti s řemeslníky. Opravili nám něco v komíne a zazdili. Naúčtovali si dvanáct tisíc. Dva přátelé stavaři prohlédli jejich dílo i fakturu a řekli, že i při přestřelení je to za pět a půl. Odmítli jsme to zaplatit. Za týden nám přišla textovka: Lojzík, 120 kg má dva stejně velké bratry. Za objednané palety, co nejdříve zaplaťte. A byli to bílí čeští řemeslníci. Bála jsem se s dětmi jít do školky a prohlížela okolí, bála jsem se o manžela, že po práci ho někde za rohem zmlátí. Po této zkušenosti a několik a z minula bych mohla téměř říci, že z řemeslníků se stala taková polobožská kasta. Mám z nich divný pocit, kdykoliv u nás něco opravují. U práce mluví sprostě ... naopak ukrajinský řemeslník byl jediný, který byl skvělý.
Nevím, proč mě to k Tvému článku napadlo. Prostě je to o strachu ...

11 edithhola edithhola | E-mail | Web | 18. února 2011 v 13:27 | Reagovat

[10]: Dovětek: Jsem tedy třídní rasista?

12 signoraa signoraa | E-mail | Web | 18. února 2011 v 13:28 | Reagovat

[9]: Edith, já nad tou větou dlouho přemýšlela, zda jí tam napsat nebo ne. Já v tomhle nemám úplně jasno, někdy mám pocit, že mám rasové předsudky, někdy pocit, že je nemám.
Ale globálně jsme pasováni do rolí rasistů.

13 signoraa signoraa | E-mail | Web | 18. února 2011 v 13:34 | Reagovat

[10]: O špatných zkušenostech se řemeslníky bych mohla napsat elaborát.

Už bychom se dostaly do filosofické roviny v dovětku [11]:, pak bychom mohly rozvinout třeba téma "diskriminování" zbytku země Prahou a naopak. I když by to mohlo být téma nadmíru zajímavé.

14 adaluter adaluter | Web | 18. února 2011 v 13:39 | Reagovat

Jedna věc je být rasista, druhá věc je být realista. Pokud jsem ostražitá, na základě zkušeností a jsem pouze připravena se bránit, pak jsem realista. Pokud, byť na základě zkušeností, zaútočím (mám na mysli slovní výpady), bez rozlišování jednotlivců, na celou komunitu, pak to zavání rasismem. No a když se z tohoto útočení (ať už slovního, nebo dokonce fyzického) stane součást mého života, nebo dokonce jeho smysl, pak jsem regulerní rasista. Tebe vidím jako realistu. Tvůj článek je skvěle napsaný a dokonale vystihuje, jak nás život v otázce vztahu k jiným rasám, nebo i národnostem, formuje už od dětství.

15 signoraa signoraa | E-mail | Web | 18. února 2011 v 13:44 | Reagovat

[1]: Naprosto souhlasím. :-)

[2]: Musím se přiznat, že dnes už mi němci nevadí, přistihla jsem se dokonce i při myšlence, že jsem se raději měla učit němčinu, než francouzštinu. Ale z tehdejšího úhlu pohledu...

[3]: Souhlasím s Tebou. O kamarádovi z Libanonu jsem se zmínila, moji skorosousedi jsou z Gruzie a já opravdu nemám problém s nimi cokoliv probrat. A myslíš, že by se k nám, obyčejným, novodobá šlechta snížila? :-):-)

[4]: Článek na Tvém blogu jsem přečetla a reagovala. Já měla to štěstí, že jsem během své životní pouti potkala i ty slušné. :-)

16 Jitušš Jitušš | Web | 18. února 2011 v 13:44 | Reagovat

Ahoj krásný blog..:))

Prosím naštivte můj blog děkuju...

17 signoraa signoraa | E-mail | Web | 18. února 2011 v 13:51 | Reagovat

[6]: Davide, máme hodně společného. Názory na některé věci, prostředí, ze kterého jsme vyšli a i podobné zkušenosti.:-)

[7]: Muselo by se tady toho změnit moc.
A pobavil mě závěr o přizpůsobivých a nepřizpůsobivých. A i když toto označení už je dnes běžné, když se nad tím zamyslím, je všechno naopak. :-)

18 signoraa signoraa | E-mail | Web | 18. února 2011 v 14:05 | Reagovat

[14]: Děkuji moc za názor. Jak už jsem se zmínila výše, někdy opravdu přemýšlím, zda jsem či nejsem rasista.
Máš pravdu, já neútočím, já se bráním. V podstatě celý život ustupuju. Kdoví, jednou možná narazím zády na pomyslnou zed' a nebude kam ustupovat.

19 Jarka Jarka | Web | 18. února 2011 v 14:12 | Reagovat

Myslím si o sobě, že rasista nejsem, ale je taky pravda, že jsem nikdy neměla osobní špatný zážitek s jinou rasou. Naopak. V posledním zaměstnání jsem se často setkávala s romama ze Slovenska a můžu říct, že to byli pracovití a milí lidé, bez vyjimky. Můj manžel pracoval jako bagrista a s romama se setkával taky každý den, ještě teď, když jdeme po městě, nebo nakupujeme v obchoďácích se s těmito lidmi srdečně zdraví a prohodí pár slov. Záleží na každém jednotlivém člověku, nedají se házet všichni do jednoho pytle. Jo, a zapomněla jsem na naše vietnamské spoluobčany. Ty mám totiž vyloženě ráda. Zdají se mi pořád dobře naladění, jsou pilní jako včeličky a líbí se mi, když se snaží mluvit česky. :-))

20 signoraa signoraa | E-mail | Web | 18. února 2011 v 14:19 | Reagovat

[19]: Stoprocentně rasista nejsi a navíc jsi měla to obrovské štěstí, že jsi potkala jen ty, kteří se adaptovali do společnosti. Já měla také štěstí na pár výjimečných lidí. :-)

21 Shariony Shariony | Web | 18. února 2011 v 15:18 | Reagovat

Vždycky jsem se jich zastávala (naivní do dvaceti let).. do té doby, než nás vykradli. Souhlasím, souhlasím, souhlasím. Krásně jsi to napsala. Mně je barva pleti ukradená. Ale ne to, jak se někteří chovají. Když 9 z 10 lidí určitého etnika krade a nebojí se použít ani nadávky a násilí pro nic za nic, je to špatné. Nedávno jedna cikánka zastavila mámu. Zeptala se jí, jestli je rasistka. Máma odpověděla, že není. A ona jí sebrala peněženku.
Co na to říct? Že jsou úžasní a stát jim má platit a přispívat a dávat zdarma byty, zatímco my dřeme, studujeme, pracujeme, abychom měli na nájem?? Taky se bojím projít kolem hloučku takových, když kolem nikdo kromě nich není. Jedna asi pětiletá "romka" si hrála, házela tvrdá míč do dveří od našeho baráku. Máma jí slušně, opatrně řekla, jestli by mohla tím míčem házet o metr dál radši do stěny, aby dveře nevysklila.. To, co si musela vyslechnout, není publikovatelné. Ta malá ... jí začala sporstě vyhrožovat, žalovala jí u svých rodičů a početných příbuzných.. Sorry, ale tohle by snad ani to nejdrzejší bílé dítě nedovolilo.
Jinak, moje babička byla taky nasazená. Je mi moc líto, že jsem jí už nestihla poznat. Mojí mámy se na ní nemůžu ptát, protože bych jí rozbrečela. Tak vlastně o mámině rodině nevím vůbec nic.

22 Kerria Kerria | Web | 18. února 2011 v 15:26 | Reagovat

Jsi i nejsi rasista. Pro některé je rasista i ten, kdo je nepustí sednout v tramvaji.
Kdysi  ve frontě o délce 5 lidí jsem odmítla pustit dopředu romku a hned jsem byla rasistka.

23 edithhola edithhola | E-mail | Web | 18. února 2011 v 18:47 | Reagovat

[12]: Taky o tom přemýšlím. Ale myslela jsem to ještě jinak. My nejsme rasisti. Jasně máme nesnášenlivé předsudky atd., ale mám víc a víc pocit, že se sami (promiň mi, že používám my) pasujeme do role oběti. Kdysi (asi tak před 15 lety:-) když jsem nahlížela do historických knih, kde byly pojmenována bílá místa a některé historické události jinak, než jak nám byly předkládány komunisty, tak mě tam zarazila myšlenka, že náš národ se od doby osvícenství pasuje do role oběti. Vždy za to můžou ti druzí. Vláda, společnost, komunisti, Němci, katolíci, Cikáni, ... o psychologii oběti se nechci rozepisovat v komentáři. Závěr: pokud se budeme cítit jako oběti, tak budeme buď agresivní nebo pasivně přihlížející. Je občanská společnost, pasivní už nemusíme být ... a odkud pramení agrese nejen cikánská, ale i naše bychom pomalu mohli přicházet ... Kdo ví proč, ví i jak ... A já bych moc chtěla alespoň pro sebe vystoupit ze začarovaného kruhu, o němž mnoho blogerů k tt rasismus mluví. Nejsem zachránce celého národa, ale záleží na každém jednotlivci. Ale tvůj článek považuji za jeden z nejlepších možná nejlepší k tt. Až na tu jednu větu:-)

24 edithhola edithhola | E-mail | Web | 18. února 2011 v 18:49 | Reagovat

[18]: A teprv teď jsem si přečetla, že jsi to samé řekla jinými slovy. Ustupuji, bráním se ...

25 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 18. února 2011 v 18:55 | Reagovat

Je rozdíl mezi rasismem a xenofobií.
A je rozdíl mezi chováním jednotlivce a chováním tlupy.

26 Janah Janah | Web | 18. února 2011 v 20:04 | Reagovat

Dobře jsi to napsala, k tomu není co dodat.  :-)

27 SignoraA     (Paní A) SignoraA (Paní A) | 19. února 2011 v 8:08 | Reagovat

[21]: Nás vykradli třikrát, není to nic příjemného. Blbý pocit ze ztracených a rozbitých věcí ještě umocněný tím, že se někdo volně pohyboval v "mém světě". A pak následující binec, který udělají policajti. Nejdříve otisky prstů, pak všechno zapatlají šedým práškem. Já pak dezinfikovala i zábradlí na chodbě.
Vůbec se mamince nedivím, že o Tvé babičce nechce mluvit. Je to hodně bolavé téma. Mamince jsem vyřizovala kdysi před lety doklady, když u nás byl založen Svaz totálně nasazených, nebylo to veselé. Na všech lidech, se kterými jsem přišla do kontaktu, bylo vidět, že si prožili své.

28 signoraa signoraa | 19. února 2011 v 8:18 | Reagovat

[22]: Ano, jsem a nejsem - přesně tak to občas cítím.

[23]:[24]: Děkuji moc za Tvůj názor a za pochvalu :-D

[25]: Přesně tak.

[26]: Moc Ti děkuji :-D

29 worlddandie worlddandie | E-mail | Web | 19. února 2011 v 10:04 | Reagovat

Jako vždycky super, a jako vždy když si říkám, že jsem napsala dobrý fejetonek, přečtu si tvůj a říkám si, proč já se na to nevykašlu když tu jsou jiní a lepší...Je vidět,že tu mají převahu tvých více lét zkušeností.Zhoj Vendy

30 Iva Iva | Web | 19. února 2011 v 16:52 | Reagovat

Nemám, co bych víc dodala, bydlím v Novém Bydžově.

31 signoraa signoraa | 19. února 2011 v 19:22 | Reagovat

[29]: Vendy, díky moc (teda až na ty roky :-)), mně se Tvé příspěvky taky líbí. Upřímně, někdy si zase já říkám, že já bych to líp nenapsala.

[30]: Ivo, tak to je teda věc. Asi zažíváš v reálu to, o čem my tu jen planě klábosíme.

32 Vendy Vendy | Web | 19. února 2011 v 23:46 | Reagovat

[10]:Do pozice rasistů jsme pasováni médii.
K řemeslníkům - zažila jsem jich několik, někteří byli perfektní a cenově slušní, jiní perfektní a cenově drazí, a třetí stáli za prd a cenově drazí. To už člověk nasbírá zkušenostmi. Je smutné, že některé firmy se chovají zpupně, vždyť přece žijí z toho, co vydělají.
Zpět k tomu rasismu: myslím, že tohle je moc pěkný článek a vystihlas to přesně. A ne, nejsi rasistka, jen máš smysl pro fair play. Neboli, pro určitou rovnost. Když zákony, tak pro všechny...Když práva, tak pro všechny stejné, povinnosti -  totéž.
Ale podle médií jsi rasistka. Já jsem taky rasistka. Inu, učím se s tou myšlenkou žít, a i když jsem dosud žádnému Romovi neublížila, nikoho jsem nezmlátila ani neokradla, dokonce jsem dala vydělat jedné cikánské hadačce (která se mimochodem felila s počtem dětí), jsem rasistka.
Ach jo. Jak já to unesu.
Zejména když slyším, jak nebohé Romy týráme, stavíme zdi, dáváme jim nové byty (rozuměj, vystěhujeme je) a když se vrátí z výletu do zahraničí (kde je najednou nechtějí), dostanou zpátky byty a ještě peníze. Nádhera...
Ale teď vážně. Vadí mi asi to co tobě a to, co většině lidí zde. Nikdo nemá problémy s Romy jako takovými, spíš mají všichni problémy s přístupem k nim a s přístupem od nich.. Takže to vlastně není problém Romů, ale problém našich institucí. To se nám to pěkně zamotává...

33 Lennroe Lennroe | Web | 20. února 2011 v 12:19 | Reagovat

Mamka má kamaráda, který vždycky říká: Já nejsem rasista, ale cikány rád nemam.
Vždycky jsem se snažila chovat se mile i k romům, aby to nevypadalo, že je soudím, aniž bych je znala, až jsme pak jednou večer hlásily na polici obtěžování.
Bojí se jich kde kdo a nelze se tomu divit. Není to nenávist vůči cikánům, ale vůči těm našim, kteří si dělají co chtějí, vyhrožují úřednicím na sociálce, že jim pobodají děti, nechávají lidem přede dveřmi mrtvá zvířata, přepadávají ozbrojení za bílého dne, nikdo jim nesmí nic říct, ale oni si dovolují jako nikdo a hřeší na to, že nám bílým se zdají všichni stejní a nepoznáme je.
Dřív tu takový rasismus nepanoval, protože cikáni žili na jednom místě a místní policie je znala. Byli jiní, ale netroufali si. Pracovali, kamarádili se s ostatními.
Teď se stěhují, kradou a mají vzdělání pomalu jak právník. Neumí číst, ale přesně vědí na které dávky mají nárok.
A nedá se s tím nic dělat. Člověk jen bezmocně přihlíží jak mámě se dvěma dětmi seberou mizerné přídavky, sníží podporu a ona je ráda, že koupí domů čtvrtku chleba ještě ji dvakrát obrátí v ruce. A za ní stojí cikánka se dvěma dětma v bundách adidas a venku na ní čeká taxík i s obrovským víkendovým nákupem.
Člověk se snaží nebýt "rasista," ale když ho okolnosti donutí, nechodit ven bez pepřáku, co může dělat? není to rasismus, jsou to špatné zkušenosti.

34 rejcka rejcka | Web | 20. února 2011 v 13:14 | Reagovat

Naprosto s Vámi souhlasím, vystihla jste to,podle mého, přesně. Stejně jako ten komentář, kde se píše, že ryba smrdí od hlavy. Problémy se tady neřeší, sklouzli jsme do jakéhosi pseudohumanismu,zřejmě podle hesla Amerika náš vzor. Je těžké tady žít jako slušný člověk, jedno jaké barvy.Rasista podle mě rozhodně nejste.

35 Victoria* Victoria* | E-mail | Web | 20. února 2011 v 15:43 | Reagovat

Moc pěkné, vlastně asi poprvé čtu něco od tebe! Vždycky tu narazím na hezké fotky:) ale článek vážně snad poprvé..musím tě pochválit, hezky napsané, i když to říká téměř každý, jinak k tématu nemám co dodat, protože na to je tolik odlišných názorů, že cokoliv řeknu, někdo z náhodných kolemjdoucí se do mě pustí:D:D

36 signoraa signoraa | E-mail | Web | 20. února 2011 v 20:57 | Reagovat

Všem Vám moc děkuji za názory.

[32]: Vidím, že tento problém vnímáš přesně stejně jako já. Ano, jsme pasováni do rolí rasistů.

[33]: Jak píšeš - po špatných zkušenostech a okolnostech se jako rasisti cítíme.

[34]: Přesně tak - ryba smrdí od hlavy. Pokud se nezmění systém a nezačne se měřit všem stejným metrem, zůstane vše při starém.

[35]: Moc Ti děkuji za pochvalu.

37 Janinka Janinka | Web | 21. února 2011 v 9:58 | Reagovat

Když jsem si tak pročítala články na Téma Týdne a jejich komentáře, jak už jsem psala ve svém včerejším článku, po počátečních komentářích jsem už odmítala cokoliv komentovat, abych nebyla napadená jenom kvůli tomu, že dávám přednost hořké černé čokoládě...:-D Některé, místy skutečně fanatické nebo rasistické názory mě doslova nadzvedávaly ze židle. A nejvíce ty, které se týkaly dětí a jejich údajného rasismu. Tak jsem se zeptala malého, jestli ví, co je to cikán. Odpověděl mi, že prý starý chlap, co je takovej tmavej. Vysvětlila jsem mu, kdo jsou cikání a že s ním chodí do školy. Vůbec je nezaregistroval, bere je jako normální lidi, to samé i Vietnamce, kteří tam chodí také. Nikdo se jim prý neposmívá, ani jim neubližuje. Ale myslím, že svůj názor změní, postačí, až začne chodit sám do a ze školy. Poblíž mají speciální školu, díky které se mnohonásobně zvýšilo násilí páchané ze strany cikánských dětí na dětech ze školy, přepadávání, bití a okrádání je na denním pořádku. A nadávky "ty zasr...j gádžo"  tomu dávají korunu. Tak kdo je tu pak rasista?

38 signoraa signoraa | E-mail | Web | 21. února 2011 v 10:08 | Reagovat

[37]: Malé děti jsou čisté jako nepopsaný list. Nerozlišují jestli je někdo černý, žlutý nebo třeba modrozelený. Ta čistota jim vydrží jen do doby, než se setkají s tím, z čeho máš obavu. A pak se budou ptát. Ptát se na to, proč ten kluk mu ukradl peníze na svačinu, proč ho zbil, proč se mu posmívá a proč mu nadává.
Pracovala jsem několik let ve školství jako nepedagogický pracovník a obdobné problémy byly na denním pořádku. Cikánské děti vytvořily partu, která nejen šikanovala většinu dětí, dokonce stíhaly během velké přestávky vykrádat i nedalekou samoobsluhu.
A ptáš se přesně - kdo je tu rasista?

39 jezura jezura | E-mail | Web | 22. února 2011 v 13:28 | Reagovat

Moc hezký článek, krásně pojato a napsáno! Myslím si, že většina z nás je tolerantní a slušná a souhlasím, že zákony by se měly změnit a platit pro každého stejně!

40 signoraa signoraa | E-mail | Web | 22. února 2011 v 13:58 | Reagovat

[39]: Ano, tak to je. Chyba není v nás, ale v systému, který zvýhodňuje určitou skupinu obyvatel.
Děkuji za pochvalu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama