. .


....Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávaní nových krajin a fotografování.
.. .Před každou cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
.. .Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

... "Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
... ...David Livingstone

... Vítejte na mém blogu ...




"Někdy nejsem ráda, když máš pravdu"

18. května 2012 v 23:50 |  Postřehy, úvahy, zamyšlení
Tuto větu jsem si vyslechla od dcery.
Naše vztahy jsou v naprostém pořádku. Když nejsme denně v osobním kontaktu, alespoň si zavoláme a sdělíme si, co je nového. I když ta věta nezní hezky, jsme v souladu.

V neděli jsme měli holčičky u nás. Ema byla v pohodě, Sára celkem také, ale hodně kašlala. Když odjížděla večer s dcerou domů, říkala jsem, že kašle. "Nojo, to proto, že jde zítra po více než dvou týdnech do školky." Měla suchý a dráždivý kašel, ale řádila jako "černá ruka". Poletovala po bytě a nebo si stavěla z kostek pyramidy, které jí ta malá bourala.

V pondělí byla ve školce a večer se mi na Skype chlubila, že se fotili.

V úterý ráno mi dcera volala a říkala, že se na to vy... . Sára byla jeden den ve školce a má zase horečku a navíc odmítla i snídani. Dceři jsem poradila, aby jí dávala hodně pít a nechala jí v klidu. "Zkus zavolat doktorce a domluv se s ní, vždyt' teprve před týdnem dobrala antibiotika." Dcera se doktorky nedovolala, volala tedy mě: "Mami, my jsme s bráchou taky tak často marodili?" "Tvůj brácha měl co pamatuju párkrát problém s ouškama, když neuměl smrkat a první antibiotika bral, až když chodil do školy, ty jsi marodila o něco častěji než on, ale takhle hrozné to fakt nebylo." "Mamčo, já už jsem z toho opravdu zoufalá."
Sakra, co by to mohlo zase být. Sára sice v neděli kašlala, ale baštila jako "zjednaná", dokonce byla rychlejší než Ema, a to je to říci.
Pak jsem si vzpoměla na syna svého kolegy, který se třičtvrtě roku nemohl zbavit střídavě kašle a zvracení a pak až na výtěru byla objevena spála.
Zavolala jsem dceři a ptala se, zda doktorka dělala holkám po spále výtěr z krku. Dostalo se mi odpovědi, že ne. "No, je to sice málo pravděpodobné, ale nemohla se jí vrátit spála?" "Mami, to snad ne", vyděsila se dcera. "Já jen, aby nedopadla jako kolegův Mates." "Mamčo, doktorce jsem se nedovola a Sára ted' spí, tak uvidím potom."

Ve středu mi dcera volala ráno, že Sára už má nižší teplotu a že prospala skoro celé úterý. Prý spala i celou noc. Dceři jsem doporučila, aby s ní raději šla k doktorce, jen tak, pro jistotu. Raději být plašan, než něco zanedbat.
Seděla jsem v práci a dodělávala papíry, když mi zazvonil telefon: "Někdy nejsem moc ráda, když máš pravdu", ozvala se moje dcera a pokračovala: "Sára má zpátky spálu, jedeme do Motola."
Večer Sára zvracela a kašlala.

Včera už byla zas o něco lepší. Ted' je jen očekávání, zda nemoc dostane podruhé i Ema.
Odpoledne se tu stavil syn a já se ptala na Jiříčka.
Prý jen spí a jí a syn dost dobře nechápe, proč si na tento týden vlastně bral dovolenou. Měla jsem trochu výčitky svědomí a také obavu a svěřila se synovi s tím, že mám trošku strach, z toho, že jsme v neděli měli u nás holky, v pondělí byli u nich a v úterý u Sárušky propukla znovu spála. "Mami, to bude snad v pohodě, já byl u ségry v úterý několik hodin, tak jestli to někdo roznese, budu to spíš já."

Je pátek, Sáře už je lépe. Penicilín, který jí píchají v Motole, zabírá. Ema zatím spálu nedostala. Sáru jsem dnes odpoledne viděla, je bledá, pohublá, její oči, které jsou veliké, vypadají v bledé tvářičce ještě větší. Nemoci jí deptají.
A mě to štve. Vadí mi moje vlastní bezmoc, vadí mi, že jí nemůžu pomoci. Ničí mě, když slyším její kašel, který jí nutí k dávení. Chudák holčička.

Ted' tak trochu píchnu do vosího hnízda.
Dovolím si tu malé srovnání - nejde o nic podstatného, jde jen o peníze.
Dost možná naštvu vysokoškoláky a jejich blízké, prostě všechny ty, kteří protestují proti zavedení školného, či zápisného na vysokých školách. Domnívám se totiž, že vysoká škola skýtá určitě mnohem širší spektrum vzdělání a tím i lepší pozici pro pozdější uplatnění na trhu práce.
Namísto toho dítě, které chodí do mateřské školy, se učí zatím jen základním věcem a dovednostem a pak z něj ve finále může být třeba blb.
A proč to píšu?
Vnučka navštěvuje státní mateřskou školu, kterou spravuje Městská část Praha 5. A tady se platí tzv. "školkovné" a stravné. Zatímco stravné se při nepřítomnosti dítěte ve školce odečítá a přeplatky se vrací, školkovné zůstává stále ve stejné výši, at' dítě školku navštěvuje, či nikoliv. Jeho výše je pro tento rok 829,-- za měsíc, což je za školní rok 8.290,-- Kč. Už je na webu školky také informace, že od příštího školního roku bude školkovné 1.040,-- za měsíc - mám to ještě znásobit deseti?
Takže na jedné straně jsou protestující vysokoškoláci a na druhé straně rodiče malých dětí, kteří platí a jsou rádi, že jejich dítě může navštěvovat předškolní zařízení. Ale ti rodiče neprotestují.
Vůbec nemám představu, jaké poplatky se platí v soukromých mateřských školách.
Pokud jsem se dotkla vysokoškoláků a těch, kteří nesouhlasí se zavedením poplatků za studium na vysoké škole, omlouvám se jim. Ale napsat jsem to musela.

Trochu jsem odbočila, ale když si uvědomím, že Sára byla v květnu ve školce jen jeden celý den. Docela luxus za 829,-- korun plus stravné. Když jsem jí dnes viděla, nevypadá to, že by v dohledné době do školky ještě šla. V květnu určitě ne.
Jediné štěstí je to, že dcera pracuje pro svou agenturu z domova, její manžel dělá na směny, takže může holky hlídat v době, kdy dcera potřebuje jít do práce.

Co dodat? Budu jen věřit, že už několikátá antibiotika, která Sára užívá od doby, kdy v září nastoupila do školky zaberou.
Snad penicilín, který je podávaný injekčně a následný pendepon, pomohou. Nic jiného totiž nezbývá.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 David Bachmann David Bachmann | E-mail | Web | 19. května 2012 v 0:40 | Reagovat

Jo jo. Něěkdy mít pravdu ani nepotěší. I já jsem měl rok života mezi čtyřmi a pěti lety plný nemocí. Jinak jsem ale moc nemarodil, takže doufám, že to i Sáru opustí. Se spálou jsem byl taky v nemocnici někdy v pěti letech. Jen jsem přijel domů, přišly zarděnky. Tak ať se holčina brzy uzdraví a ať je to poslední nemoc na hodně dlouho!!!

Ke školnému:

V zásadě bych nebyl proti, kdyby ovšem:
Rodina studujícího vydělávala podle standardů ve vyspělých zemích EU.
Kdyby měl každý student VŠ zajištěno, že sežene práci odpovídající jeho vzdělání a to do 50 kilometrů od bydliště.
Kdyby existovala bezúročná státní půjčka na takové studium. Skutečnost, že člověk platí půjčku na studium by nesměla mít vliv na ochotu bank půjčit mu ještě na auto a na byt.

V principu se mi ale představa, že se člověk hned na startu do života výrazně zadluží, vůbec nelíbí. Školku a VŠ nemůžeš srovnávat! Do školky dítě dát nemusíš, když ho tam dáš, máš výhodu, že můžeš pracovat a tím vydělávat. Poplatek 829 měsíčně se mi nezdá vysoký.

2 helena helena | Web | 19. května 2012 v 7:54 | Reagovat

Alenko je dobře,že jsi brnkla na tu správnou strunu,ono je někdy dobré setkat se s něčím podobným/Mates/.

Co se školného týče,nevím.
Školka je u nás na vesnici zadarmo,platí to úřad,jsou to dost velké peníze,loni se přivezly dva nové kontejnery,které už jsou přistavené a budou se otevírat pro ty nejmenší.
V Hessensku se školky platí,každý to tady má jinak.
Asi záleží na poslancích středočeského kraje.

3 Kerria Kerria | Web | 19. května 2012 v 8:12 | Reagovat

Alenko, já někdy nejsem ráda ani když mám pravdu já sama ;-) Sárinky je mi líto, ono to není nic příjemného marodit.

Jasný názor na školné na VŠ zatím nemám. Po pravdě mě tato problematika moc nezajímá. Tak trochu chápu argumenty obou stran. Bohužel i bez školného je studium finančně hodně náročné a rodiny studenta se musí sakra uskromnit, aby ho zvládly financovat. Jenže to ti poliltici v Praze a jiných univerzitních městech nevidí. Místní si můžou studovat a klidně bydlet doma. Ale pro přespolní je to vražedné. Jednak na venkově jsou mnohem nižší platy a vydržuj z toho dvě domácnosti.

Osobně bych spíš preferovala rozšíření systému, který už funguje (alespoň u nás na UPOL). Student má nárok na jedno bakalářské studium v délce 4 let zdarma. Delší studium už si platí. Pokud se tedy rozhodne studovat znovu bc v jiném oboru musí si to zaplatit. Tohle bych rozšířila i na SŠ a to i přesto, že bych na tom v současnosti byla bita - Bára se totiž vrátila do školy. Podle ní mají ve třídě polovinu studentů jako ona, tedy těch, kteří se na školu vykašlali a po nějaké době začli studovat znovu.

[1]: Davide, na VŠ taky nemusíš. Krom toho student VŠ si může na studium přivydělat brigádou a tím rodičům ulevit. To dítě v MŠ nemůže. 8-)

4 Hana Hávová Hana Hávová | Web | 19. května 2012 v 8:31 | Reagovat

Školkové děti jsou často nemocné . Já tedy mám to štěstí , že moje děti ( malé i velké ) byly nemocné vcelku málo . Jen když měly plané neštovice , tak to bylo na dlouho . Pamatuju si , že jsem za holky platila školkovné ( před 15 lety ) asi 350 kč a 400 kč jídlo . Za dvojčata to bylo už 650 a 800 kč . Násob to všechno dvakrát . Za dvě děti . A vysoká škola . Ta stojí moc peněz i bez školného . A to není Věrka náročná . Hodně věcí si platí ze své=ho a shání pořád nějaké brigády , aby získala nějakou tu korunu navíc . :-(

5 Jarka Jarka | Web | 19. května 2012 v 9:04 | Reagovat

No to je hezký. Myslela jsem, že tyto infekční nemoci člověk dostává jen jednou a pak už má protilátky a proti další nakažení, je imunní. Sáry je mi moc líto. :-(
Co se týče školkového, školného a vysokoškolného nevím, co na to říct. Naše vnoučata platí, vnučka na střední školu i denně dojíždí, takže se korunky sypou a sypou. Jsem pravicový volič, takže by se ode mě dalo očekávat, že se vším, co si vláda vymyslí, budu souhlasit, ale odsud až potud. Vzdělání je důležitá věc a peníze, nesmí být jeho překážkou.

6 F(r(auW F(r(auW | 19. května 2012 v 9:39 | Reagovat

Ta spála zřejmě od naší, tedy myslím od té doby kdy jsem spálu měla já, zřejmě mrcha pěkně obrnila vůči antibiotikům. Já měla spálu jako malá, čtrnáct dní v Krči, třikrát denně penicilín +jeden penďák k tomu, na odchod další pendepon a při kontrole u dětské poslední a klid. Když jsme bydleli na sídlišti, ve vedlejší školce než chodila dcera spálu měli. a jak přecházeli rodiče z jedné školky do druhý tak jí pár dětí chytlo i u dcery. Ta nic ale náš mladej kterej nechodil ani do jedný tu spálu lapnul když jsem pro ní šli....takže hurá do Krče, ale už jen týden a domů, a co čert nechtěl za měsíc zase, to tam pobyl jen čtyři dny a za měsíc jsme jeli do Krče zas, to už jsme ho z auta tahali s manželem opravdu násilím, řval jak tur, kopal a škrábal jak divoká kočka(byli mu čtyři roky) a jelikož to bylo brzo ráno, v nemocnici ticho takže se to tam rozléhalo až se začaly sbíhat sestry co se děje. Takže až po třech spálách, několika desítkách penicilínových a pendeponových injekcích byl klid.A dcera nic, ani jednou to nechytla.....Ve školce už ani nevím kolik jsem platila, je to fakt už třicet  a dvacetsedm let, ale spíš slyším jak se chytají maminky za hlavy z toho co mají platit. A nesouhlasím s Davidem v tom, že do školky dítě nemusí, to je blbost, a co asi mají dělat maminky, které jsou samotné a musí do práce a nemají hlídání? Když je rodina v nízkoplaceném zaměstnání? Spíš si myslím, že na vysokou nemusí chodit jak je dnes zvykem každý. Kdo tu bude za pár let dělat manuálně? Všichni budou študovaní a jako tací přece nemohou makat ručkama....oni přece mají vejšku! To je můj názor, s kterým samozřejmě nikdo nemusí souhlasit.Ale připadá mi, že se začínají všichni práce štítit a chtějí být ua ty chytré....

7 Sedmikráska Sedmikráska | E-mail | Web | 19. května 2012 v 10:20 | Reagovat

Já s mámou vycházím také dobře, ale někdy to dopadne takhle ;-) Ale neboj - to je normální :-)

8 Mniška Mniška | E-mail | Web | 19. května 2012 v 12:02 | Reagovat

Zase je lepší, když něco kvákneš a tu pravdu máš, taky kdybys jí mít nemusela, třeba by v tom byla jiná nemoc, na kterou by se těžko přišlo nebo až za dlouho, Ty jsi možná takový prorok, který tím třeba i pomůže, takže na jednu stranu to nemusíme vidět tak černě.
Školné...o školkovném jsem vůbec nevěděla, že existuje. Nicméně Ty asi víš, že vysokoškolák jsem a že jsem proti školnému, proč? Protože jednoduše nedostuduji. Byla jsem tam tři roky. Vlastně na nic, bakalář mi nestačí k nějakému uplatnění a až se školné zavede, nebudu mít na studium, nepocházím z majetné rodiny a když nepracuji, zadlužovat se nebudu. A je mi smutno, chtěla bych dostudovat, taky proto, že mě to i baví a taky že se moc neuplatním. Žiji s rodiči a co si budeme povídat, za velké kozy rodiče (když kvůli studiu nepracuji) utratí asi víc než za menší děti. Tím nechci bagatelizovat školkovné. Oboje je vysoké.
A že bych jako vysokolačka se štítila "makat ručkama", to říct nemůžu. Neházela bych všechny do jednoho pytle. Ano, jsou tací, kteří se na VŠ "flákají", ale zase jsou i tací, kteří cítí, že nic jiného neumí a na svém oboru mám většinou opravdu snaživé a pilné studenty, kteří se tomu, co studují opravdu chtějí ze srdce věnovat. Stejně jako já, a proto mě hrozně mrzí, že jsou pro mě peníze překážkou. Nevím totiž, co budu dělat dál. Všude se propouští a práce je čím dál tím méně.

9 Vendy Vendy | Web | 19. května 2012 v 13:56 | Reagovat

[1]: Davide, tentokrát nesouhlasím. Do školky děti musí, už proto, že rodiče chodí do práce. A ta práce bohužel zajistí jen nutný příjem, který není zrovna na rozhazování (aspoň u většiny to tak je). Školkovné není k zahození, ale některé částky jsou fakt vysoké, asi záleží, jak kde.
Myslím, že spousta ženských by byla raději s dětmi doma, ale finanční situace jim to nedovolí.
Vysokoškolák oproti tomu skutečně může vzít brigádu (když je šikovnej a když má štěstí) a pak, vysoká už je možnost volby.
Školné na vysoké by se dalo vyřešit kompromisem, třeba jak to navrhovala Kerria - základ bez školného a zbytek doplatit. A kdo opakuje, nebo chce studovat další výšku, tak ať si ji platí.
Bezúročné půjčky studentům by taky nebyly špatné, ale to by naše milé banky asi nepřežily. Ono by je to zřejmě položilo. :-?
Signorka: takováhle pravda není na škodu!
Aspoň jsi upozornila na problém a problém se hned vychytal.
Já myslím, že dnešní děcka mají v háji imunitu.
Čím ji doplnit?
Domácí ovoce a zelenina, je-li možno, kvalitní zakysané výrobky (jogurtíky, kyšky), možná by nebylo špatné psylium, ale to by chtělo si nějak ošetřit, jestli to můžou jíst i malé děti.
Zkus se podívat na Alveo a podobně, je to sice drahé, ale pro děcka výborné (i pro dospělé, pravdaže...)
Já si nepamatuju, že bych byla takhle často nemocná. Občasná chřipajzna nebo viróza, to jo, ale nějaké angíny, a věčné horečky nebo střevní chřipky?
Myslím, že spousta dnešních chorob je z toho, co jíme a pijeme. Bohužel...

10 Jezurka Jezurka | Web | 19. května 2012 v 16:42 | Reagovat

Rozumím tomu, když je vnoučátko nemocné, prožíváme to hrozně. Znám. Ale u mých dětí nastal jakýsi zlom když šly do školy. A k tomu školnému. Za nás to nebylo a myslím, že to není ani dnes všude. A na VŠ? Ti, co ji nestudují, tak budou pro, ostatní proti. Je to logické. Možná něco, ale určitě se přidávám na stranu těch, kteří říkají, že souhlasí s tím, aby platili "věční studenti". Ale jedna moje vnučka, která letos maturuje jde na ČVUT a ono už tak je do v Praze všechno drahé. Dcera je s dětmi sama, bere na ně jen sirotčí a z toho nějak vyskakovat nemohou. Tak já asi budu v té skupině č. 2. Ale my to stejně tady nevyřešíme, já vím. 8-O

11 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 19. května 2012 v 21:27 | Reagovat

Školné bylo už za Rakouska-Uherska (viz ouloffky antikvární v článku http://tlustjoch.blog.cz/1204/p221).

12 Lennroe Lennroe | 19. května 2012 v 21:31 | Reagovat

To je na tom nejhorší, že se člověk musí dívat, jak jiný trpí a nedá se nic dělat a nemocné děti vždycky vypadají tak nešťastně.

Je to pravda, že mají děti zničenou imunitu, kdoví z čeho všeho to je, ale u nás ve městě je jedna imunoložka a má víc narváno než zubař a gynekolog, což asi úplně v pořádku není. Ale u těch školkáčků se to naštěstí většinou tak do roka spraví.

Já nesouhlasím se školným ani ve školkách ani na vysokých, myslím, že kdyby se lépe hospodařilo a školy poskytovaly třeba nějaké doplňkové služby, nebylo by to vůbec potřeba.
Mohlo by to být třeba tak, že každý rok by byl zdarma jen jednou, kdo by ho opakoval, už by platil.
Ovšem to srovnání se školkou úplně na místě není, ono se to sice nezdá, ale student stojí mnohem víc peněz než pětileté dítě, potřebuje učebnice, skripta, většinou už i notebook, víc projí, oblečení a všechno ostatní je dražší, nemá už nikde dětské slevy a platí spoustu poplatků. I když rodič tu tisícovku měsíčně za školku dá, může si být jistý, ten finanční rozdíl mezi tím, co stojí školkáček a co vysokoškolák je pořád větší.

13 Iva Iva | 19. května 2012 v 21:48 | Reagovat

Alenko, tvoje vyprávění mi přpomělo dobu, kdy jsem měla malého syna. Bydleli nedalako Kampy na Malé Straně, což nebylo před dvaceti lety zrovna místo, kde by byl moc čistý vzduch. Ve většině domácností se topilo uhlím a jak začal podzim ležel v tom malostranském dolíku kouř a smog jako deka. Každý den jsem mimčo v kočárku tlačila až do půlky Petřína, kde už bylo trochu dýchatelno.Děti tam bydlící byly hodně nemocné, stejně tak i náš kluk.Zkoušeli jsme ho dát do školky kvůli kolektivu ,ale po půl roce jsme ho museli nechat doma,protože jedna angína střídala druhou, dítě bylo jako bledule s kruhy pod očima. On měl ještě tu smůlu,že byl z dvojčat, tak byl ještě choulostivější. Byla jsem z toho zoufalá. Velmi nám tehdy pomohla naše dětská lékařka. Začala tenkrát praktikovat kromě klasické i homeopatickou léčbu. Mému klukovi to tenkrát opravdu pomohlo. Mnoho lidí této léčbě nevěří, já zpočátku také ne, ale byl to takový rozdíl během krátké doby, že jsem přesvědčená,že to funguje. Další zlom nastal,když jsme se přestěhovali za Prahu,ta změna prostředí udělala také svoje.
Vaší vnučce držím palce, ono se to zlomí,určitě až půjde do školy, bude to  určitě lepší.
Co se týká studentů, naše mimčo letos končí magisterské studium a my jsme rádi,že stačil vystudovat ještě před placením , protože by asi nedostudoval. :-)

14 signoraa signoraa | Web | 19. května 2012 v 23:34 | Reagovat

[1]: Přiznám se, že v případě Sářiny nemoci bych se raději mýlila. Je toho nějak moc. Než šla do školky, mívala rýmu, občas nějakou virózu a jediná nemoc, kterou prodělala, byly plané neštovice. Od září se to sype - jedna nemoc za druhou.
U školky si s tebou dovolím nesouhlasit. Tím, že se prodlužuje věk pro odchod do důchodu, má málokterá mladá rodina hlídací babičku, navíc předškolní děti do školky musí - alespoň na dopoledne. Možná ti poplatek 829 připadá nízký, ale k tomu se ještě připočítává stravné, takže to ve finále vychází na 1500 korun. Zet' sehnal práci až letos od dubna, do té doby vše táhla dcera s platem cca 18000 - což pro čtyřčlenou rodinu není až tak veliký zázrak. Pokud to jde, snažíme se trochu pomoci, holkám kupujeme boty, či něco na sebe. Není to jednoduché. ;-)

[2]: Mě ten Mates napadl, protože mi bylo divné, že znovu začala marodit po jednom dni ve školce. Kašle už od října, ale v neděli to bylo jiné. Takový divný až dávivý kašel.
Moje děti jsou už dávno dospělé (34 a 31 let), ale vzpomínám si, že jsme ve školce platili pouze stravné.
Mě překvapilo, když dcera říkala, že školku platí kolem 1500 korun měsíčně.
Sondovala jsem to u své kolegyně, jejíž vnučka je také ve školce a tam se platí pouze stravné - je to jiná městská část Prahy. :-)

[3]: Je mi jí také moc líto, kdybych věděla, jak bych mohla pomoci, udělala bych to. Bolí mě, jak ted' vypadá.
Školné, či zápisné na vysokých školách zatím zavedeno nebude, je to odložené.
Můj syn studoval soukromou střední školu, školné jsme platili mnohem vyšší, než je to plánované zápisné na VŠ. Nebylo to jednoduché, dost to nabouralo rodinný rozpočet a pak ve finále ... synek odmaturoval, nesehnal práci v oboru, tak šel pracovat rukama coby pomocný dělník.

[4]: Hani, vím, že děti ve školce si musí odbýt nemoci a "promořit se", ale tohle už je nějak víc, než je obvyklé. Také jsem si v mládí myslela, že je dcera pořád nemocná, ale s odstupem času a v porovnání se Sárou, byla podstatně zdravější.
Školkovné bude od září na této školce zvýšeno na 1040 k tomu stravné a navíc do školky jde i druhá z holčiček. Jen si říkám, jaké je štěstí, že zet' sehnal konečně práci. :-)

[5]: Jarko, já se dívala na webu a zjistila jsem, že spály je mnoho kmenů a imunita se získává vždy na ten konkrétní kmen. Tady v tomto případě byla nasazena špatná ATB, která tu spálu nevyléčila a ona uděřila znovu.
Dnes se opravdu platí všude, je to nejen dojíždění do školy, ale i ubytování (sama jsem byla na intru). Holt se platí a asi i bude platit - berme to jako investici do vzdělání. Jsem také pravicový volič, také ne se vším souhlasím. :-)

[6]: Já sama spálu neměla, neměly jí ani moje děti. Tohle je první setkání s ní. Maminka jí měla v dětství a vzpomínala, jaké to bylo hrozné v nemocnici. Tehdy ještě nebyla antibiotika a léčilo se, ani nevím jak. Synovec jí měl několikrát. Já doufám, že penicilín a pendepon snad tu mrchu zaženou, moc bych si to pro Sáru přála. :-)
S tím, že nikdo nebude chtít dělat rukama, máš pravdu. Mám, kromě jiného, v práci na starosti učně. Před 12 - 13 lety se kluci vyučili a šli dělat automechaniky. Někteří si později doplňovali vzdělání. A dnes? Za posledních asi pět let, všichni ti, kteří jdou k závěrečným učňovským zkouškám, pokračují potom dál, aby měli maturitu. Zdaleka ne všichni to dotáhnou do zdárného konce. Dokonce i škola, která k nám učně posílá se dříve jmenovala učňovská, dnes má honosný název. :-)

[7]: Je prima vycházet dobře s rodiči. My máme s dcerou báječný vztah, jsem ráda, že jí mám a doufám, že ona to cítí podobně. :-D

[8]: Někdy si připadám jako sudička a nevím, zda ta dobrá, či ta zlá. Nebo posel špatných zpráv? Bylo to takové tušení, že je něco v nepořádku. Já se tím vyznačovala už v mládí, byla jsem matka - plašan. Jela jsem k sestře, dcera mi v autě usnula a pak - logicky, měla červené tváře. A já? Vždy jsem sestru požádala o teploměr - co kdyby mé dítě mělo horečku?
To, že studuješ VŠ vím. Je to těžké, sama jsem to zažila, když syn studoval SŠ, kde jsme platili měsíčně 1200 Kč, maturoval před 15 lety. Když k tomu přičtu učebnice a další, vyšla jeho škola na dost peněz. Dokud studoval, nejezdili jsme na žádné dovolené a můj muž dělal vedle práce ještě vedlejšák.
Ale nelituju toho.
Vím, že nelze srovnávat nesrovnatelné, ale i ty malé děti stojí dost peněz. Rostou a za chvilku jim nic není, snažíme se pomáhat, jak to jde.
Pamatuji si, jak jsem byla šť'astná, když mým dětem přestaly růst nohy. :-D

[9]: Určitě mají oslabenou imunitu už jen proto, že jsou to pražské děti. I když na druhou stranu dcera bydlí kousek od lesoparku a když jsou holky u nás, tak jsou na jednom z nejčistších míst v Praze. Domácí ovoce a zelenina - zahradu sice máme, ale je malá a z větší části okrasná. Pěstuji bylinky, česnek, rajčata - ostatní zelenině se u nás nevede, tak jsem to vzdala. A ovoce jen drobné, stromy nemáme žádné. Takže se téměř vše nakupuje v obchodě. Dcera holky krmí neustále zeleninou, mléčné výrobky jim dává také. Asi by to chtělo na nějaký čas změnu prostředí. My vyjížděli na Šumavu, měli jsme známého vedoucího kempu, kde jsme platili jen symbolický poplatek :-D. Dělala jsem ve škole, tak hned začátkem prázdnin muž připojil za auto karavan a jelo se. Já se ještě musela vrátit na první týden do školy a koncem prázdnin na přípravný týden a děti tam byly s tátou. Já jsem tam byla s dětmi 7 týdnů a muž za námi jezdil na víkendy. Jezdili jsme tak rok co rok a já měla jistotu, že do vánoc určitě neomarodí ani jeden z nich a vydrželi. :-D

[10]: Trápí mě to, že marodí. Já byla dnes od 8 ráno na zahradě a pracovala až do setmění. Holčičky, kdyby byly zdravé, mohly tu být s námi na vzduchu (ale asi bych udělala méně práce :-D ).
S placením na VŠ to podle mě dopadne tak, že se platit bude, i když je to ted' odložené. A v Praze je opravdu draze - i když jsou tací, kteří říkají, že je tu blaze. :-)

[11]: Odtud je ta známá věta - "měli by vrátit školné". :-D

[12]: Kéž bys měla pravdu a trvalo to jen rok. Na druhou stranu v září do školky jde i druhá holčička, tak nás všechny možná čeká další kolo.
Bolí mě se dívat na bledé, pohublé a smutné dítě, které je jindy jako vítr a ted' sedí a nemá o nic zájem. Injekce zvládá statečně a já doufám, že jí snad konečně pomohou.
Když chodily moje děti do školky, školné se tam neplatilo, ale už je to dávnověk. Ale v té době stál kubík vody korunu a ted' je to více než 60 korun. Neplatilo se ani u lékaře, či za položku na receptu. Jediný poplatek byla 1 koruna za recept. My tohle těžko vyřešíme.
Jinak souhlasím s tím, že student určitě stojí víc, než malé dítě. Ono i tady platí - malé dítě - malé starosti, velké - velké starosti. Tak bych ho mohla upravit: malé dítě - menší výdaje, velké - větší výdaje. :-)

[13]: Kampa je krásné místo pro výlety, ale dovedu si představit, jaké tak je ovzduší - pracuji v Holešovicích u Vltavy, takže smog a mlhy zažívám tam.
Dětská lékařka se domlouvala s dcerou, že udělá Sáře imunologické vyšetření, ale to musí být nejméně dva týdny zdravá. Homeopatika by možná pomohla, ale to by se dcera musela poohlédnout po nějakém lékaři, který se touto léčbou zabývá. Dceři jsem doporučila, aby na nějaký čas vyjeli z Prahy, aby se holky pročistily. Problém jsou finance, zet' ted' bral první výplatu.
Doufám, že přes prázdniny se dá Sára trochu do kupy, bylo by smutné, kdyby měla prokašlat a promarodit léto. V srpnu jí bude pět, měla by jít příští rok do školy.
K tomu placení na VŠ - zatím je to odložené, takže se asi nemusí bát ani ti, kteří budou končit příští rok.
Tvému mimču gratuluji k ukončení studia. :-)

15 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 20. května 2012 v 0:03 | Reagovat

Nemoci jsou nepříjemné a mám pocit, že je jich nějak víc. Jen mne udivuje, že to školkovné se nevrací při nepřítomnosti dítěte. Je to nespravedlivé. Neptali jste se na to? Když tam dítě není, nemá přece platit. Není to přece srovnatelné třeba s bytem, který člověk má a musí platit i když tam není. To je vlastně služba, to školkovné.

16 signoraa signoraa | Web | 20. května 2012 v 0:24 | Reagovat

[15]: Mám taky ten pocit, že je víc nemocí a nějak hůř se léčí. Na školkovné se dcera ptala, to se nevrací. Vrací se pouze stravné. Takže dcera za jeden květnový den musí zaplatit. Taky mi připadá divné, že v některých pražských obvodech se to platí a v jiných ne.
Čert vem peníze, jak se říká. Důležitější je, aby se Sára uzdravila a aby to nedostala znovu Ema. :-)

17 Natty Natty | Web | 20. května 2012 v 6:44 | Reagovat

Alenko, u Jiříčka, pokud je kojen nákaza nehrozí, ale určitá opatrnost je na místě vždy. Co se týče nemocnosti, myslím, že je všeobecně vyšší, neboť se stále zhoršuje životní prostředí a životní styl. Co se týče školného, myslím, že je to vždy velká zátěž pro rodinu, ať má předškoláka nebo vysokoškoláka, bohužel.
Pěknou neděli. :-)

18 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 20. května 2012 v 7:30 | Reagovat

Znám nemocnost dětí v MŠ a nešťastné plačící dcery, tak to je náš případ. To má ještě štěstí, že jsme vždy ochotni pomoci. Ty platby se mě nelíbí ani jedny. Zvláště pak ta na VŠ, už tak se mají rodiče těch studentů co ohánět. Ano souhlasila bych s půjčkama, ale mají ty studenti jistotu v dnešní době, že budou mít práci a budou to mět z čeho splácet? ;-) A nakonec se přiznám z těch měsíčních poplatků v MŠ a nevrácení při nepřítomnosti z nemoci jsem taky jelen ;-) . Všude ruce natažené a hlavně k tomu zprávy jak se krade, ach jo. ;-)

19 pizlik1 pizlik1 | E-mail | Web | 20. května 2012 v 10:13 | Reagovat

Máme podobný problém. Dcerka synovi přítelkyně nebyla nemocná, dokud nezačala navštěvovat školku. Od té doby není měsíc, co by nemarodila. Chodí do soukromé školky u nás a tam je velký problém, protože převezmou ráno i děti s kašlem, rýmou dokonce i horečkou, což by se nemělo stávat. Pak nakazí ostatní děti. Měsíčně platí přes dva tisíce školkovné a někdy tam dokonce není ani jeden den v měsíci. Pak je tady ještě jedna soukromá školka, kde je pouze dvanáct dětí, ale tam  se platí kolem pěti tisíc měsíčně a při nepřítomnosti dítěte se také nic nevrací.
Se školným na vysokých školách souhlasím. Na vysokou se hlásí dnes kde kdo a přitom minimálně polovina lidí tam nemá co dělat. :-)

20 Kitty Kitty | E-mail | Web | 20. května 2012 v 14:31 | Reagovat

Tyhle problémy šly vždy mimo mne. Ale není mi to lhostejné. A nemoci? Každý nějakou chytne a má-li štěstí, už se nevrátí. Dnes jsou děti málo ve styku s přírodou a tím otužené proti infekcím, ale to taky všechny víte. Školné snad ano, dnes to asi bez něj nepůjde, ale pro základní dobu bych byla pro neplacení. Až pro další rundu - ale kdo ví, že hned po první škole získá práci?

21 Iva Iva | 20. května 2012 v 16:00 | Reagovat

[14]: Děkuji. Teď přijdou jiné starosti, až si bude hledat zaměstnání.

22 Janinka Janinka | Web | 20. května 2012 v 19:18 | Reagovat

Chudák holčina, snad to bude brzy dobré.
Pamatuji si, jak moc čast byl nemocný Míša, když chodil do školky. Tenkrát jsme za pobyt asi pětistovku (do školky začal chodit v roce 2007). Díky nemocem tam moc nepobyl, takže pětikilo vyhozené do vzduchu a to nemluvím o tom, o kolik peněz jsem přišla díky paragrafu v práci, tenkrát se dostávala první dva týdny almužna a další už nic... Nevím, jak je to dnes, ale nejspíš se nic nezměnilo, děsím se, až Matěj půjde za rok do školky a nejspíš to začne nanovo. Je smutné, že rodiče nemocných dětí jsou takhle znevýhodňováni...:-?

23 Janinka Janinka | Web | 20. května 2012 v 19:19 | Reagovat

Omlouvám se za překlepy, to je tak, když si to někdo po sobě nepřečte... :-?

24 Ivet Ivet | Web | 20. května 2012 v 20:44 | Reagovat

Ta věta v nadpisu "Někdy nejsem ráda, když máš pravdu" není sice příjemná, ale snad byla i způsobena stresem tvé dcerky, starat se o tři děti, to už je zápřah. Ještě že má muže a takovou hodnou babičku jako jsi ty.-:) Znám maminky, které zůstaly samotné bez manželů a babičky ani dědečky na hlídání či "povídání" nemají, přesto si poradí.-:) Brali by takovou babičku jako jsi TY i s tím, že občas se jim nelíbí co říká! -: ))Tak držím palce ať jsou vnučky brzo v pořádku!-:)

25 signoraa signoraa | Web | 21. května 2012 v 12:08 | Reagovat

[17]: Zatím to nedostala ani Ema, která je ve stálém kontaktu se Sárou. Dnes už poslední injekce - pendepon, která by snad měla na nějaký čas pomoci.
Každý poplatek, at' je to školka, či škola, je zásah do rodinného rozpočtu. Včera jsem se s dcerou bavila, že by bylo dobré, někam s holčičkama vyjet a změnit pražský vzduch za jiný. Je si toho vědoma, ale problém jsou finance. Tak jako u mnoha rodin. ;-)

[18]: Dcera je z toho všeho zoufalá, pracuje z domova, protože její zaměstnavatel "jde do kytek" a dokonce pronajal její kancelář. Když jde do práce, má stoličku u kolegyně a jeden stůl dohromady s ní. Ráda by si našla jinou práci, ale ... jak dlouho by jí zaměstnavatel toleroval stálé dětské choroby? My se také snažíme pomáhat, ale zatím oba ještě chodíme do práce. Já ještě půl roku.
S tím placením je to podivné, v některých školkách se platí, v jiných ne. Od září, až půjde do školky druhá cácorka, bude to docela rána do rozpočtu.

[19]: Díky za info o platbách v soukromých školkách. Myslím si, že v Praze to bude ještě o něco víc, než v Ústí. Nojo, je tady blaze, ale hlavně draze. Mě na tom všem zaráží to, že se vrací jen stravné, ale školné ne. A částka ze jeden den je dost veliký luxus.
Školné na VŠ - to je sud dynamitu. Já to do svého článku dala jako srovnání s platbami ve školkách, které je v součtu podstatně vyšší, než by mělo být školné, či zápisné na VŠ.

[20]: Je to problém městských dětí. Naše holky jsou v přírodě dost často, já s nimi chodím každou volnou chvilku, s rodiči jezdí také často ven. Mají ale oslabenou imunitu - někde jsem četla, že všecny pražské děti prokašlou zimu. Sehnat práci je problém, ale absolventi VŠ mají určitě mnohem víc možností a výhodu na tzv. startovní čáře, oproti středoškolákům. Ale jak kde? V Praze je menší nezaměstnanost, než kdekoliv jinde. Dnes jsem byla v Motole na endoskopii a v čekárně si povídala s paní z Příbrami. Čekaly jsme dlouho a řeč přišla i na zaměstnání. Říkala mi, že její dcera ze účastnila konkurzu na prodavačku do Zverimexu, kde bylo 240 uchazečů. Tak jsem jí říkala, jaké štěstí měl zet' s nedostudovanou VŠ, když uspěl v konkurzu na skladníka, tam bylo uchazečů jen 26. :-D

[22]: Kéž bys měla pravdu a Sára se během léta zmátořila. V září jde do školky Ema, tak to bude asi jako přes kopírák. Za nás se paragraf platil jen tři dny. Vzpomínám, když si dcera zlomila nohu a měla sádru až pod zadek, zůstala jsem s ní doma. Tři dny byly placené a zbytek? Vždy, když přišel syn ze školy, sedala jsem na kolo a jela na chvíli do práce, aby mě nevyhodili - samozřejmě, že jsem za to nic nedostala.
Dnes je paragraf snad devět dní, nebo ještě nedávno byl. ;-)

[24]: Ivet, dcera má jen dvě děti - holky. Miminko je od syna. Ony ty dvě holky, když jsou v pořádku, vydají za celou rotu.
Za půl roku jdu do důchodu, tak budu moci pomoci víc, než ted'. Dcera si potom bude moci najít nějakou lepší práci, než je ta krachující reklamní agentura. Naštěstí vystudovala obor, který je žádán a měla už ted' několik nabídek. Musí vydržet.
Děkuji za držení palců, snad už bude lépe. Sára by měla dnes dostat poslední injekci - pendepon. Také jí držím palce, dokonce i ty u nohou. :-D

26 Janinka Janinka | Web | 21. května 2012 v 15:37 | Reagovat

[25]: No tak to potěš, to jste na tom byli ještě lépe, než my... Myslím, že jsem se spletla, že paragraf byl jen deset dní. Ještě jsem zapomněla, že jsme s Míšou zrovna schytali období, kdy se za děti platily poplatky, takže každá návštěva lékařky, ušního, alergologie a spol. se platila a že jich bylo... Ještě, že alespoň tohle odbourali...

27 Hanka S. Hanka S. | Web | 21. května 2012 v 21:17 | Reagovat

Ali, Sárinky je mi moc líto. Naše malá je taky každou chvíli nemocná, ale většinou má rýmu a kašel. Vždycky je pár dnů ve školce a potom nejméně týden doma. Jestli naši mladí platí školkovné a kolik, to vůbec nevím, ale docela s tebou souhlasím. :-)
Zdravím tě přeji aby byli vnoučci v pořádku! :-) Hanka

28 punerank punerank | E-mail | Web | 23. května 2012 v 11:39 | Reagovat

Myslím, že aspoň rok školky děcka potřebujou podstoupit, aby si zvykly na kolektiv, můj synovec do té doby moc dětí kolem sebe neměl. Tohle zvykání určitě není sranda - jen ty ranní nervy při doprovázení do školky a ty moudra, která dítě odtamtud nosí - plus ještě takovéhle všelijaké poplatky, docela tvrdý start!
Nemám po ruce žádného malého špunta, ale fakt je, že když vidím synovce nebo neteř, kašlou. už nejspíš chronicky nebo ze zvyku!
U dítěte jen s horečkou cítím bezmc a tu velkou změnu, jakou projde, chci aby to už bylo pryč, ale na druhou stranu - slyšela jsem, že je lepší teploty mít, člověk se potí a rychleji se s toho dostane. já teploty téměř nemívám a někdy bych chtěla... Pravda ale těch hodnot nad 39 se už bojím u každého!

29 punerank punerank | E-mail | Web | 23. května 2012 v 11:43 | Reagovat

Jinak - ten nadpis mě přiměl se pousmát! O věčné pravdě matek by se daly psát ságy! Občas to dovede i pobavit!
Omlouvám se za dlouhou nepřítomnost, věrnost ti určicě zachovávám a semtam nakouknu!

30 Amelie Amelie | Web | 27. května 2012 v 23:05 | Reagovat

Chudinka malá, tak ať je jí vrzy líp, to píchání jí vůbec nezávidím.Andílek malý. I mě nejvíc ničí ta bezmoc, kdy člověk nemůže pomoci vlastnímu dítěti. Bude líp. Možná by se šlo domluvit s doktorkou a napsat prohlášení, že vnučka v květnu do školky nepůjde a neměla by tedy platit školkovné? Moc na vás myslím.

31 annapos annapos | E-mail | Web | 28. května 2012 v 22:39 | Reagovat

Přečetla jsem si článek i komentáře, můj selský rozum a zkušenost mně napovídá, že obavy, které jste projevila v ohledu na to maličké, tedy nejmenší vnouče, jsou tou příčinou, generačně tipuji, na velký důraz na hygienu, sterilní prostředí podmínek vývoje dětí, v tom nejútlejším věku, kdy si každé dítě buduje imunitu, nepřijde-li v tomto zásadním období vývoje do styku se zdrojem jakékoliv nákazy, je drženo a vychováváno odděleně od přirozené špíny, nevytvoří si žádnou imunitu a odolnost, je potom v kontaktu se sebemenším zdrojem nákazy okamžitě infikováno, další věcí je faktor Pražského, nezdravého vzduchu, ve kterém jsou oslabující činitelé, jedním z podporujících složek u oslabených dětí.
Obracela jsem vždy oči v sloup, když moje děti a vnuci, u prababičky vytrhali ředkvičky ze země na nahnojeném poli, ošmudlali je o tepláky a snědli, nemívala jsem nemocné děti, moc bych vám přála podobnou pohodu a bezstarostný život, vím, je jiná doba, ale nemyslím si, že lepší.

32 Alena Alena | 30. května 2012 v 18:07 | Reagovat

Nechci být jedovatá, ale pokud malá zobe antibiotika jak cukrátka, můžete počítat, že se toho nezbaví. Dceři jsem antibiotika dala jen při hnisavé angíně, jinak ne.Spousta nemocí se dá vyléčit i bez nich. Ale farma firmy bohatnou a my hlupáci jim na to skáčeme a věříme doktorům.A to je naše zkáza.

33 plus bridal dresses plus bridal dresses | E-mail | Web | 11. ledna 2013 v 11:05 | Reagovat

Thanks for taking this opportunity to chat about this, I feel fervently about this and I like learning about this subject. If possible, as you gain data, please update this blog with new information. I have found it very useful.
http://www.isdress.org

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama