. .


....Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávaní nových krajin a fotografování.
.. .Před každou cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
.. .Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

... "Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
... ...David Livingstone

... Vítejte na mém blogu ...




Přišlo emailem

4. května 2012 v 13:04

Občas mi přijde něco emailem, co si zaslouží, aby to bylo šířeno dál.

Zde je dopis od "zlého kapitalisty", jak nám bývalo kdysi vnucováno:

Je Vám z toho smutno? Přiznám se, že mě trošku ano. Myslím si totiž, že mnozí dnešní kapitalisté by si z toho mohli vzít příklad. Sama pracuji u jednoho "novodobého kapitalisty". Zmiňovat se o jeho chování k nám, by bylo přinejmenším nošením dříví do lesa, či sov do Athén.

* * * * * * * *
A ještě něco málo pro posílení naší národní hrdosti Smějící se

Krásný a pohodový víkend Vám všem.

 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Vendy Vendy | Web | 4. května 2012 v 13:12 | Reagovat

To je hořkosmutné. Léta nám byl Baťa prezentován jako typický kapitalista, který vykořisťuje dělnickou třídu. Haha.
A tady, když vidím ten dopis, je mi z toho smutno.
Navíc on vlastně nechal postavit pro ty své dělňase i jakési domky, jestli se nepletu.
Kam se na něj hrabou dnešní skuteční vydřiduši, čert aby je vzal, zmetky. :-!

2 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 4. května 2012 v 13:31 | Reagovat

Spoustu věcí ideologie překroutí.
Hezký šeříkový weekend vinšuji.

3 Jarmila Jarmila | Web | 4. května 2012 v 13:58 | Reagovat

Jak píše Vendy, je to hořkosmutné. Baťu jsem nezažila, ale myslím si, že dobře věděl, když udělá pro dělníky, že budou oni udělají co mohou pro něj.
Jsem ráda, že nemusím chodit do práce. Ne že bych byla líná, ale kvůli dnešním poměrům. Při mé povaze bych se z toho zbláznila. :-(

4 Jarmila Jarmila | Web | 4. května 2012 v 13:59 | Reagovat

Jo, a fotka p. Bella mě pobavila. Jára Cimrman byl holt třída. :-D

5 Jezurka Jezurka | Web | 4. května 2012 v 14:58 | Reagovat

Bohužel, je mi z toho také smutno, ale zase veselo je mi z toho druhého obrázku, hlavně tedy textu! Super! :-D

6 pavel pavel | Web | 4. května 2012 v 15:16 | Reagovat

I tobě hezký víkend.

7 Janinka Janinka | Web | 4. května 2012 v 15:16 | Reagovat

Přijít mi něco podobného v dnešní době, tak to beru jako výhrůžku, že jestli se brzy nevrátím do práce, tak mám vyhazov... :-?

8 helena-b helena-b | Web | 4. května 2012 v 15:38 | Reagovat

Mne dopis naopak potěšil, i když je to hódně staré datum, dokazuje to, že kdysi existoval i kapitalismus s lidskou tváří.. :-D Moji rodičové, kteří už dlouho nejsou mezi námi, byli pamětníky baťovské éry a vždycky pěli jenom samou chválu. Maminka jako holka nějakou dobu u Baťi pracovala.
Také přeji krásný víkend. :-)

9 Jarka Jarka | Web | 4. května 2012 v 16:52 | Reagovat

Stejně, jako Janinku, by mě v dnešní době takový dopis spíš vylekal a hledala bych v něm nějaké kličky a háčky. ???  :D
Pohlednice s telefonem je výborná. Kdepak, na našeho Járu Cimrmana, niko nemá. ;-)

10 annapos annapos | E-mail | Web | 4. května 2012 v 19:29 | Reagovat

Většinou jsem cynik a rýpal, ale toto mě dostalo a "dojalo", o vašem ohleduplném podnikateli jsem si tady přečetla a věřím, že při čtení, toho starého dopisu,  jste byla schopna i slzu zamáčnouti?

11 Hanka Hanka | Web | 4. května 2012 v 20:55 | Reagovat

Dřívější kapitalisté si zaměstnance hýčkali, věděli, že se jim to vyplatí. Na pana Baťu jsem slyšela vždycky jen chválu, on byl uznalý. :-)
Jak přemýšlejí dnešní kapitalisté, je ve hvězdách. :-? Z toho není jen trošku smutno, řekla bych spíš, že hodně špatně! :-!
Pohlednice je perfektní, jako vše, co se týká Járy Cimrmana a jeho tvůrců. ;-)  :-)
Alenko, přeji ti klidný víkend! :-) Hanka

12 Kitty Kitty | E-mail | Web | 4. května 2012 v 23:27 | Reagovat

Baťa věděl, že když "dá dělníkovi do držky, ten mu dá do dížky". Samozřejmě obrazně. Ale fungovalo to. Pamětníci vzpomínají a dodnes těží z návyků, které tam získali. Viz moje paní pedikérka z Adamova, to byl doktor pro nohy. Jak ta uměla dělat nohy! Samozřejmě, dělníci se museli činit, ale taky měli zabezpečení... :-)

13 Malkiel Malkiel | Web | 5. května 2012 v 0:41 | Reagovat

Kdysi ještě za bolševika v osmdesátých letech jsem byl na soukromé exkurzi v tehdejším podniku Svit Gottwaldov, kde se boty vyráběly na lince, která byla ještě po Baťovi. Jeden z pamětníků mi tehdy říkal, že ta linka jede třikrát rychleji než jela za Bati. Dělníci tedy museli pracovat třikrát rychleji než u Bati. Takový byl Baťa "vykořisťovatel".

14 Natty Natty | Web | 5. května 2012 v 6:19 | Reagovat

Nežila jsme v té době, ale zcela jasně je vidět, že slušnost byla na prvním místě a dnes ? ... je to smutné a bude ještě horší. Alenko, pěkný víkend :-)

15 pizlik1 pizlik1 | E-mail | Web | 5. května 2012 v 6:22 | Reagovat

Bydlím na severu a znala jsem jen  Gottwaldov a ne Zlín. Po roce 1989 jsem se divila, co je to za město a kde se vzalo. Můj manžel bydlel dříve v jednom z baťovských domků. Pamatuji si, že nám ve škole říkali, že jsou to takové skromné příbytky pro chudé. My děli jsme tomu věřily a lidi, co tam bydleli, litovaly. :-)

16 alena alena | E-mail | 5. května 2012 v 17:22 | Reagovat

Muj manzel se narodil ve Zlíne,jezdívali jsme tam obcas a taky jsem ty domecky videla,pekné radovky,se zahrádkou.Pan Bata byl toho názoru,kdyz delníci mají svuj dum a zahradu nemají cas se"organizovat". :-)

17 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 5. května 2012 v 18:25 | Reagovat

Co na to říct, není zaměstnavatel jako zaměstnavatel a není pracovník jako pracovník. Já pracovala ke konci u soukromníků. Jak něco kolegyně chtěly - třeba přidat, tak ruku natahovaly. Jak měly přidat v práci tak naříkaly. Já dokonce na jednom pohovoru při dotazu ze strany zaměstnavatele: " S platem co vám nabízíme (jeho výše) budete spokojena? Odpověděla ne, ale vy mě určitě v brzku přidáte, neboť budu tak prosperovat, že budete nad míru spokojeni a přidat mě na platu nebude pro vás problém". Zírali na mě oba a na jejich dotaz jak to chci dokázat vybalila jsem svůj plán :-D  :-) Litovali, že jsem u nich nemohla nastoupit v termínu (já se jela ráchat k moři) a dávali to všem za vzor jakou mohli mít pracovnici. To se mě doneslo z dobrých zdrojů, no a já pak nastoupila k těm mým zaměstnavatelům a opravdu jsem tam zákazníky získala pravidelné. Chce to úsměv, dobré slovo a doporučovat fakt kvalitu a vysvětlit majitelům obratně co frčí a jak prodávat. Se slovy zásadně mě to tu nedávejte já to prodávat nebudu člověk si plat nezvedne. ;-)

18 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 5. května 2012 v 18:27 | Reagovat

Jo a taky čekali až se uzdravím a chodili mě navštěvovat a drželi mě místo. Nakonec jsme s Hankou majitelkou obečely, že tam už nemohu pracovat. A nebýt toho, že jsem sama tak trochu utla návštěvy navštěvovaly bychom se dodnes. I když nedávno mě zavolala jak se daří :-)

19 Katka Katka | Web | 5. května 2012 v 20:52 | Reagovat

I já jsem kapitalista, ale myslím, že ne zlý. Maruška má pravdu, že záleží I na zaměstnacích, jejich pracovní morálce a loajalitě...My jsme kvůli krizi museli dost lidí propustit a bylo to dobře. Teď nás je dvanáct, když je potřeba, maká každá ruka, kapitalista nekapitalista, atmosféra se pročistila, je to fajn. Právě teď odešla od nás (z domova) jedna pracovnice, byla na návštěvě, já jim občas navařím nebo napeču na nějakou mimopracovní akci (dočesná, vánoce, 29. února apod.) a je to fajn. Taky se třeba stalo, že jsme dělali takovou sezonní práci, normálně od sedmi ráno, bylo potřeba to dokončit, tak jsme dělali do 22.30, chlapi nám k tomu svítili traktorama a byla u toho i sranda....ale to všechno je asi tím, že jsme malá firma, na vesnici, lidi jsou míň rozcapení, jsou uznalí, známe se i z mimo akcí....S prachama je to horší. Když není kde brát na zvyšování....tak to snad vylepšíme tou atmosférou.

20 Iva Iva | Web | 5. května 2012 v 22:32 | Reagovat

Tento email o Baťovi jsem také už dostala. Naši mladí si berou dovolenou při viróze. Bohužel se bojí o práci. Nevím, jak to vydrží pracovat tímto tempem do důchodu - jestli se ho dožijí. Je mi z toho všeho smutno, když vidím tu morálku v parlamentu. Většinou mají několik funkcí a to všechno stihnou.

21 signoraa signoraa | Web | 5. května 2012 v 23:46 | Reagovat

[1]: Bohužel jsme žili v době, kdy byl Bat'a prezentován jako vykořist'ovatel. Moje maminka o něm mluvila vždycky moc hezky a pamatuji si z dětství na reklamy jeho bot, které bývaly ve starých Rodokapsech. :-D

[2]: S tím souhlasím. :-)

[3]: Já do práce ještě chodím, ale jdu letos do důchodu. Nemůžu říci, že by mě práce nebavila, ale náš pan majitel se chová tak, že je to hrůza. Už jsem se v několika starších článcích zmiňovala o netopení, buzeraci. Možná je to proto, že to býval dříve uvědomělý soudruh, ze kterého se stal kapitalista. ;-)

[4]: Také se stal "Největším Čechem" :-D

[5]: Je to takové "hořkosladké". :-)

[6]: Děkuji :-)

[7]: Dnes je opravdu o strach jít marodit, nebo s malými dětmi si brát "paragraf". Dříve jsem také hodně nemocí raději přecházela, či to řešila dovolenou. Loni jsem si dovolila "luxus" a marodila jsem. Také jsem si pak vyslechla náležitý komentář. Tím, že jdu letos do důchodu, zlá slova jsem raději pustila jedním uchem tam a druhým ven. Co už si na mě vezme? :-D

[8]: Helenko, takový dopis je v dnešní době taková krásná nostalgie. Je vidět, že si pan Bat'a svých zaměstnanců vážil a hlavně věděl, že jsou to oni, kteří mu vytvářejí hodnoty a potažmo i zisk. :-D

[9]: Jarko, pamatuji si, jak jsi mi loni v komentáři ke článku psala, že tvůj syn přišel kvůli nemoci o práci - to je bohužel realita dneška.
A Jára Cimrman, ten nemá chybu. :-D

[10]: Aničko, přesně tak. :-)

[11]: Dřívější kapitalisté si svých zaměstnanců vážili, na rozdíl od mnoha těch dnešních. Pamatuji se na jednoho staršího kolegu, přesluhoval a pak onemocněl se srdíčkem. Měl smlouvu vždy jen na tři měsíce, coby důchodce. Pak když se uzdravil, přišel se zeptat, kdy může nastoupit. Ta odpověd', kterou dostal, bolela všechny: "Nejsme zaopatřovací ústav a mrzáky nepotřebujeme." Odešel jako zbitý, pak občas přišel na návštěvu, protože se mu po nás stýskalo. Už je po smrti a ta zlá slova, určitě jeho zdraví neprospěla.
Jára Cimrman je mojí srdeční záležitostí. :-D

[12]: Myslím si, že Bat'a by měl být pro mnoho současných podnikatelů vzorem. :-D

[13]: To o něčem svědčí. Nám byl prezentován jako špatný člověk, který těžil z práce vykořist'ovaných dělníků. Žili jsme v divné době (a vlastně ještě žijeme). :-)

[14]: Slušnost je to, co se bohužel v mnoha případech vytratilo. Možná bych přidala i úctu k práci druhých.

[15]: Já jsem od rodičů a i díky Rodokapsům věděla, že Gottwaldov býval Zlínem. Manželova babička pocházela od Napajedel, která jsou nedaleko a vždy o tomto městě mluvila jako o Zlínu.
Ve školách nás ovšem učili něco úplně jiného. ;-)

[16]: Bat'ovy domky jsem také viděla, jezdívali jsme do tohoto kraje k manželovým příbuzným. :-D

[17]: Souhlasím, že jsou zaměstnavatelé a zaměstnavatelé, stejně tak, jako jsou lidé dobří a lidé zlí. Já jsem u této firmy už sedmnáctý rok. Když jsem nastoupila, měla firma 6 majitelů. Dva se nechali "vyplatit", dva zemřeli. Jeden z nich byl férový chlap, který ty dva zbývající, kteří dnes firmu vlastní, krotil a usměrňoval. Dokud žil, nikdo neměl pocit, že je rohožka, o kterou si někdo otírá boty. Vzpomínáme na něj všichni a je nám líto, že odešel. Možná i proto, že sám měl zdravotní problémy, dokázal pochopit, že zaměstnanci občas marodí.

[19]: Katko, je to opravdu všechno v lidech. Už jsem psala v předchozím komentáři o jednom z majitelů, který už bohužel odešel. Věřím tomu, že kdyby žil, nikdo by se necítil, že je ponižován. Vzpomínáme na něj všichni.
Vím, že nejsou všichni takoví, jako je ten náš. :-)

[20]: Ivo, takhle to bohužel řeší většina zaměstnanců. Já měla na podzim dva zápaly plic, také jsem si ze začátku vzala pár dní dovolené, ale pak jsem šla k lékaři pro neschopenku. Nešlo to jinak. Předtím jsem se léčila také sama. Na tohle téma jsem se dnes bavila s dcerou, která pracuje jako grafička. Výhodou je to, že většinu práce může dělat z domova. Její majitel nemá na výplaty, tak jí ted' poslal 5000, víc nemá. Dcera by chtěla změnit místo, ale má dvě malé holčičky a ty dost marodí. Jak dlouho by jí zaměstnavatel toleroval paragraf? Takže čeká, až půjdu do důchodu. ;-)

22 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. května 2012 v 15:48 | Reagovat

Maminka pracovala u Bati v Bošanech na Slovensku. Tatínek tam pracoval jako úředník - tam se poznali. V Bošanech měl Baťa postavené menší činžáky pro rodiny. Tam jsme se s bratrem narodili a po nástupu Slovenského státu odjeli do Zruče n.Sáz. Tam dostali naši půldomek s malou zahrádkou, které tam stojí dodnes. Popíši vám, jak ten ,,chudý" byt vypadal. Malý sklep na uhlí, spižírna na chodbičce. Koupelna se záchodem splachovacím. Vedle kuchyň s ,,americkým" sporákem, stolem, židlemi a kredencí (nábytek měli samozřejmě svůj- dělal ho dědeček-stolář.) Naproti byl obývací pokoj s oknem na jih, z toho pokoje vedly schody do patra, kde byla ložnice rodičů a dětský pokoj s dveřmi na malý balkon. Ten byl vlastně situovaný nad tou malou verandičkou, odkud vedly schody do sklepa. Vloastně takové 3+1. Ty  dvojdomky byly podél betonové cesty. Blízko byla mateřská škola, obecná škola , před ní hřiště volně přístupné ze zahrádek domků kolem něho.
Velký dům-Baťovy firmy- v suterénu ordinace lékařů, zubař, služby. V přízemí obchody, nahoře kanceláře. U budovy velké fotbalové hřiště- můj tata byl kapitán družstva než onemocněl a zemřel. Jedno Baťa uměl- dal lidem práci, bydlení a jejich peníze zase vlastně dostal nazpátek díky podnikání v obchodu s potravinami i textilem, obuví. :-)

23 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. května 2012 v 15:53 | Reagovat

Jen jeden takový dotaz- máte povědomí, že by si z něj nějaký dnešní podnikatel vzal příklad? Mělo by platit- dáš, dostaneš. Pracovat dobře se muselo, za zmetky se srážely peníze, ale kdo dělal, zaplaceno dostal. Zaměstnanci byli sice dost ,,svázani" pravidly, ale většinou to nebrali zle, byli rádi, že mají práci a bydlení. Pravda je, že domky dostávali spíš administrativní pracovníci, mistři a pod. dělníci měli byty v činžácích. Tam jsem ale nebyla, tak nevím.

24 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. května 2012 v 15:54 | Reagovat

Jo a nájem z bydlení, příp. nákupy na t.zv. kartu se srážely z výplaty, takže nedoplatky nikdo neměl.

25 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. května 2012 v 15:57 | Reagovat

Vždyť já to mám vlastně dávno popsané v blogu i dokonce fotografii z 1.máje u Bati na Slovensku, kde je maminka v bílém plášti a baretu s mávátkem Bati. ;-)

26 bábina bábina | 6. května 2012 v 20:34 | Reagovat

Pět let jsem dělala ve Svitu. Srovnávat výrobu za Bati a ve Svitu nelze. Jednak se všechno modernizovalo: dopravníky, stroje např. gumování natíralo se štětečkama, cvikání - spojování svršku se stélkou, se za Batě provádělo ručně, každý hřebíček se zatloukal, pak byly stroje. Ale naopak zůstaly stroje na smirkování podešví (dnes se prakticky neprovádí, protože podešve nejsou kožené),frézování podešví a opatků, vypalování řezů, vyzouvání.Výroba se zvýšila, záleželo od druhu výráběné obuvi 1 000 až 1 500 párů za směnu. No frkot.Pokud tam jdete pracovat za účelem vydělat peníze a pak pryč, dalo se to. Dělala jsem práci za dva, v podstatě manuální a ještě jsem luštila křížovky...Plat jsem měla takový o kterém se mně po návratu domů ještě hodně dlouho snilo. Také když jsem byla doma, nechával mne vedoucí mnohokrát pozdravovat od študáků, co tam byli na praxi...

27 bábina bábina | 6. května 2012 v 20:36 | Reagovat

Po Baťovi zbyly závodní jídelny a vybavení. Nerez příbory se  zřejmě vyhodily až v současné době.
Dalo by se mluvit o mnohém. Třeba taková Škola práce.

28 Katka Katka | Web | 7. května 2012 v 6:00 | Reagovat

[23]: Od Bati se můžeme ještě dlouho učit. Stejný vztah k lidem měl i můj děda továrník, tedy továrníčíček....odměnou byla celé rodině nálepka "politicky nespolehlivý". Psala jse, o tom u sebe (Dřív než bude pozdě).

29 sexy short cocktail dresses sexy short cocktail dresses | E-mail | Web | 11. ledna 2013 v 14:54 | Reagovat

Remarkable review out there. I rarely ever permit a day close withouth receiving most current help and advice through this blog.
http://www.isdress.org/Flower-Girl-Dresses.html

30 fake watches fake watches | E-mail | Web | 18. ledna 2013 v 2:44 | Reagovat

Q. Which month do soldiers hate most?
http://www.begwatches.net

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama