. .


....Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávaní nových krajin a fotografování.
.. .Před každou cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
.. .Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

... "Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
... ...David Livingstone

... Vítejte na mém blogu ...




Stádlecký most

21. září 2012 v 23:34 |  Putování po Čechách


Během našeho jihočeského pobytu v posledním prázdninovém týdnu jsme navštívili několik zajímavých míst. Jedním z nich byl most, který byl vzdálen od místa, kde jsme pobývali, dva kilometry.
.
Unikátní řetězový most, který byl postaven v letech 1847 - 48 Vojtěchem Lannou podle plánů inženýra Bedřicha Schnircha, stál až do roku 1960 u obce Podolsko, kde přemost'oval Vltavu.
V roce 1959 byl zapsán do Ústředního seznamu kulturních památek.
.

Zdroj obrázku internet
.
Roku 1960 bylo rozhodnuto o jeho rozebrání a to nejen proto, že se nad ním tyčil nový, 510 m dlouhý železobetonový most z let 1940 - 1942. Hlavním důvodem bylo napouštění Orlické přehrady, která by tento technický unikát zaplavila.
.
...
Pro znovupostavení mostu bylo vybráno 13 lokalit, kde by mohl stát. Nakonec bylo zvoleno údolí řeky Lužnice nedaleko obce Stádlec na silnici 3. třídy do Dobřejovic. Do té doby zde dopravu zajišt'oval přívoz a brod.
...
Při demontáži mostu byla objevena schránka, obsahující dobové dokumenty. Jednotlivé kamenné bloky, kterých jsou 2000, byly očíslovány. Jeden z mostních pylonů bílými arabskými číslicemi a druhý červenými římskými číslicemi. 1100 kusů železných částí mostní konstrukce bylo konzervováno. Po deseti letech dočasného uskladnění se však některé číslice smyly a některé železné části řetězů byly poškozeny, či vůbec chyběly. To vše podstatně ztížilo obnovu mostu. Část železných částí musela být nově pořízena, stejně tak musely být dodány i některé kamenné kvádry. O tom, jak náročné bylo znovupostavení této památky, svědčí to, že se dokonce uvažovalo o zkrácení mostu z původních necelých 90 m na 60 m.
Výstavba byla zahájena roku 1971 a dokončena v roce 1974. Most byl zprovozněn roku 1975, hmotnost projíždějících vozidel je omezena, stejně tak i rychlost.
.
..
V roce 2005 bylo zjištěno rozsáhlé poškození dřevěné mostovky dřevokaznými houbami a obrusem z provozu, proto most prošel od září 2006 celkovou rekonstrukcí. Mostovka byla zhotovena z jádrového dubu, který pochází z několika lokalit na Moravě.
.
.
Stádlecký řetězový most je od roku 1989 prohlášen Národní kulturní památkou.
.
Technické údaje:
Celková délka mostu............. 147,16 m
Světlá délka přemostění.......... 86.26 m
Šířka mostu............................. 6,8 .m
Šířka průjezdného profilu......... 3,82 m
Dovolené zatížení mostu ........... 1,5 t

Přijměte pozvání na procházku po tomto technickém unikátu, několik detailů mostu i pohled zdola.
Nejprve ale pohled z mostu na Markův jez:

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Jarmila Jarmila | Web | 22. září 2012 v 0:27 | Reagovat

Most je krásný. :-) Je dobře, že se taková technická památka zachovala a byla znovu postavena.
Pěkně jsi ho vyfotila a přiblížila jeho umístění v terénu. :-)

2 pavel pavel | Web | 22. září 2012 v 1:13 | Reagovat

Dokumentace jako od památkáře. :D
Vypadá krásně. :-)

3 Amelie Amelie | Web | 22. září 2012 v 1:26 | Reagovat

Jela jsem okolo před pár měsíci a taky mám někde fotky, je nádherný.

4 King Rucola King Rucola | Web | 22. září 2012 v 4:55 | Reagovat

Bomba, pre mna. Super clanok. ;-)

5 Mniška Mniška | Web | 22. září 2012 v 8:40 | Reagovat

To jakože trochu pokračuješ v projektu Mosty? :)
Jinak ale moc pěkný most a hezké povídání o něm!

6 Jarka Jarka | Web | 22. září 2012 v 9:27 | Reagovat

Ten most znám, byla jsem se na něj podívat a je opravdu moc hezký. ;-) Parádní je ta dobová fotka, kde je vidět místo, na kterém stál před zatopením Orlickou přehradou. Jsou na ní krásně vidět i domky, které jsou teď pod vodní hladinou. 8-O  :-)

7 VendyW VendyW | E-mail | Web | 22. září 2012 v 9:32 | Reagovat

Je krásný, znám ho z různých fotek ale osobně ne... je to stará poctivá architektonická i řemeslná práce a zaslouží si být opečováván. :-)

8 Miloš Miloš | Web | 22. září 2012 v 9:54 | Reagovat

"hmotnost projíždějících vozidel je omezena"
Po těch dřevěných deskách mohou jezdit auta?

Jinak most je opravdu moc pěkný a ty informace o něm také.

9 pizlik1 pizlik1 | E-mail | Web | 22. září 2012 v 10:29 | Reagovat

Krásně jsi to zdokumentovala a nám hezky přiblížila. Most je skutečný skvost. :-)

10 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 22. září 2012 v 12:50 | Reagovat

Dobrá volba trasy na výlet. Stádlecký most je něco, co stojí za to vidět osobně. ;-)

11 Lennroe Lennroe | E-mail | Web | 22. září 2012 v 12:59 | Reagovat

Jé můj milovaný most, jezdila jsem tam na úžasný tábor a chodili jsme přes něj denně, kluci z něj i skákali do řeky. Je úžasný koupat se pod ním, když nahoře jede auto. Potěšila jsi mě, jsou to samé hezké vzpomínky... :-)

12 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 22. září 2012 v 13:10 | Reagovat

[8]: Samozřejmě. Dřevo je totiž dost pevným materiálem. ;-) Přece by nestavěli takové monstrum jen pro pěší. V dobách prvního postavení byl dokonce určen i pro těžší zátěž, protože po něm jezdily naložené koňské povozy.
V Praze v Troji od 80.let dodnes stojí most "Rámusák" s dřevěnou mostovkou, který byl postaven jako provizorní pro dosti frekventovanou automobilovou dopravu, když se stavěl nový most Barikádníků. Dodnes po něm jezdí tramvaje.

13 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 22. září 2012 v 13:20 | Reagovat

Ta první fotka je nádherná.
A článek čtivý.

14 Lydie Lydie | 22. září 2012 v 13:31 | Reagovat

Pěkně napsané i nafocené.Mohlo by to sloužit skoro jak učební pomůcka..... :-)

15 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 22. září 2012 v 16:54 | Reagovat

Vida nakonec je most delší než původní. Je fajn, že se občas podaří zachovat staré unikáty, pohled z mostu i na most je moc pěkný a tvůj článek mě obohatil o výskytu jednoho z mnohých unikátů v naší malé zemičce. :-)

16 Vendy Vendy | E-mail | Web | 22. září 2012 v 21:34 | Reagovat

Klobouk dolů, Alenko.
Skvělá fotoreportáž, mohla bys dělat průvodkyni.
Plus nádherné fotky, hned ta první se mi zalíbila, s odrazem oblak ve vodě...

17 Kerria Kerria | Web | 22. září 2012 v 22:10 | Reagovat

Zajímavý most i článek o něm. Škoda, že to mám tak zruky. Ale člověk nikdy neví, třeba se tam jednou taky dostanu, abych ho mohla obdivovat na vlastní oči.

18 signoraa signoraa | Web | 22. září 2012 v 23:44 | Reagovat

[1]: Je opravdu krásný a stojí za to ho vidět. :-)

[2]: Děkuji. :-) Ale spíš už jsem pamětník.

[3]: Je opravdu nádherný, souhlasím s tebou. :-)

[4]: Moc děkuji. :-)

[5]: Když na blogu "běžel" Projekt mosty, tento mi ještě v fotoarchivu chyběl, i když jsem o něm věděla. :-)

[6]: Ta dobová fotka je přefocená z informační tabule na břehu u Stádlce. :-) Ty to nemáš k mostu daleko. :-D

[7]: Také jsem ho znala jen z fotografií. Navštívili jsme ho první den pobytu na mlýně. :-)

[8]: Hmotnost vozidel je omezena na 1,5 t. byl to zvláštní pocit stát na mostě, když projíždělo auto. Na jedné z fotografií od Markova jezu je jedno z aut vyfocené. :-)

[9]: Děkuji za pochvalu. Most je opravdu krásný a je báječné, že byl z Podolska přemístěn a zachráněn. :-)

[10]: Mohu jen doporučit, určitě stojí za to vidět most na vlastní oči. :-)

[11]: To jsem moc ráda, že jsem tě potěšila a vyvolala milé vzpomínky. :-)

[13]:Děkuji. Fotografie je přefocená z informační tabule. :-)

[14]: Moc děkuji. :-)

[15]: Most má stejné rozměry jako v době, kdy stál v Podolsku. Při přemist'ování se uvažovalo o jeho zkrácení, naštěstí k tomu nedošlo. :-)

[16]: Moc děkuji za pochvalu. Mám spousty materiálů, které bych mohla dát na blog, ale potýkám se s naprostým nedostatkem času. :-)

[17]: Je to trochu z ruky, ale možná ti to vyjde a uvidíš ho na vlastní oči. Budu držet palce. :-)

19 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 23. září 2012 v 2:32 | Reagovat

K tvým fotkám přidám i jeden pohled z ptačí perspektivy. Mám tyto pohledy rád, protože člověku podají ucelenější pohled na objekt.
http://www.mapy.cz/#x=14.514698&y=49.367198&z=17

20 otavinka otavinka | Web | 23. září 2012 v 11:37 | Reagovat

Děkuji za zprostředkování této informace. Most před napuštěním Orlické přehrady si pamatuji, ale netušila jsem, kam byl přestěhován. Do Stádlece se podívám asi až v příštím životě. Ohromně zajímavý článek. :-)

21 Katka Katka | Web | 24. září 2012 v 21:39 | Reagovat

Opravdový skvost. Neměla ho v projektu Mosty Jarka? A jeho záchrana, to je taky unkát.

22 Hanka Hanka | Web | 24. září 2012 v 22:43 | Reagovat

Zajímavý článek, Ali. Most je úžasný a vyfotila jsi ho skvěle. Fotka s odrazem oblohy ve vodě je taky moc pěkná. :-)

23 signoraa signoraa | Web | 25. září 2012 v 22:56 | Reagovat

[19]: Moc děkuji. Prohlédla jsem si ho takhle vcelku a vypadá to opravdu zajímavě. Dokonce jsem doputovala až k místu, kde jsme "bydleli". :-)

[20]: Jsem ráda, že jsem ti ho mohla alespoň takhle přiblížit. :-)

[21]: Dalo mi to trochu práce ho u Jarky na blogu najít, protože ona je velice pilná a téměř denně vkládá nový přáspěvek. Ano - je to tentýž most, který měla Jarka v projektu. :-D

[22]: Hani, moc děkuji. Pochvaly od tebe se vážím. :-)

24 Ježurka Ježurka | Web | 29. září 2012 v 18:10 | Reagovat

Tak to byl krásný dokument! Moc se Ti povedly i fotky! Zase jsem viděla něco nového! Díky. :-)

25 navy bridesmaid dress navy bridesmaid dress | E-mail | Web | 11. ledna 2013 v 10:48 | Reagovat

Nice post. I had been checking constantly this site and I am impressed! Very helpful information specially the last part Smile I look after such info a good deal. I'd been trying to find this particular info to get a long time. Thank you and enjoy.
http://www.isdress.org

26 libuše libuše | 29. srpna 2013 v 17:34 | Reagovat

Jsme šťastní ,že se most zachránil.Bylo by ho škoda,kdyby ho vzala velká voda :-P  :-P  :-P

27 kusum kusum | Web | 17. června 2015 v 16:02 | Reagovat

děkuji že dali v dobré kvalitě.......tak jsem čekala...... :-P

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama